Tilslutning af opvaskemaskine - hvad skal jeg købe?

Hej alle :) 

Jeg fandt en Håndværks gruppe på FB og stillede spørgsmål med billeder om hvad jeg skulle bruge til at tilslutte den for at være lidt mere sikker når jeg tager i silvan eller lign, men blev nærmest overfuset om at jeg var totalt uvidende og jeg bare skulle betale for en vvs mand. 

SUK.  Men jeg mener selv dette er en ret let opgave jeg selv kan udføre (har tilsluttet vaskemaskine selv og både bygget og installeret en brusekabine), men lige det her er jeg i tvivl om. Så nu håber jeg på at nogen kan hjælpe mig så jeg kan være forberedt og få købt det rigtige i første besøg - og mest af alt at jeg aldrig skal vaske manuelt op mere! 

Jeg har et meget lille køkken og det eneste sted opvaskemaskinen kan stå er lidt længere væk end der hvor vasken er. Maskinen som ankom idag har derfor for kort vand og afløbs-slange.

Jeg har brug for ca 1.5-2 meter mere i form at forlænger-slanger udover de allerede 1.5 meter den kom med. Er der nogle issues jeg skal være opmærksom på når jeg tilslutter sådanne slanger sammen? Er det altid standard størrelser eller skal jeg måle?

 Der er pt. kun 1 vand-ventil og jeg skal derfor købe sådan et Y-rør til vandhanen så jeg kan tilslutte opvaskemaskinen og vaskemaskinen til samme hane. 

Skal jeg købe sådan en aquastop og skal den så sidde mellem hanen og Y-røret? Ved i om det er et krav at der er sådan een? 

På billedet med den gule klud, tænker jeg at det fjerner jeg og så køber jeg en vinkel-dims som der er på modsatte side, til tilslutning af afløbsslangen. Dette mener jeg ikke bliver et problem.

Hvordan kan jeg vide om jeg skal købe jordstik prop? Min vaskemaskine er tilsluttet uden prop - jeg har ikke tænkt over det indtil Elgiganten 'foreslog' jeg købte sådan een også.

Her er lidt billeder - håber at i vil give mig ret i at der ikke er grund til også at betale 1000 kr til en VVS mand som jeg blev foreslået idag i den gruppe.

TUSINDE TAK. :)







Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

vedr strømtilslutningen :

Hvis der forefindes jord stikkontakt og jordforbindelsen er monteret i stikkontakten, så skal både din vaskemaskine og kommende opvaskemaskine tilsluttes jord.

Den adapter du er blevet anbefalet er flg : https://www.harald-nyborg.dk/p1888/...stik   der konverterer schuko til det jordstik vi kender normalt.

hvis vaskemaskinen har samme schuko stik skal der ligeledes bruges en adapter til denne.



de 1000,- kr instalationen koster er det incl materialer, for jeg tænker hvis du skal ud og købe nye afløbs slanger,vandslanger, forskruninger mv så skal du nok hurtig komme op på det beløb


Nej, materialerne kommer oveni! Så er det dyrere end selve maskinen. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja, jeg er på vej i silvan nu, jeg fik en masse svar fra Youtube igår som virkelig viste hvor simpelt det er, med præcis det jeg ledte efter. Så det er faktisk kun materialerne jeg skal købe hvilket er: 

 2 forlænger slanger, 1 afløbs-stykke m vinkel,  3 metal spændere til at forbinde slanger og til afløb, 1 Y-stykke med omløber, en waterblock, og en jord-prop. 


Jeg har sådan noget snor og snask til vandhanden (ved ikke hvad det lige hedder).

https://www.youtube.com/watch?v=Wlvn5H28m0E

https://www.youtube.com/watch?v=KoZ9qhS-KcE


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jetdirect skriver .............

vedr strømtilslutningen :

Hvis der forefindes jord stikkontakt og jordforbindelsen er monteret i stikkontakten, så skal både din vaskemaskine og kommende opvaskemaskine tilsluttes jord.  citat slut .

gu" sikke noget ævl , de skal under alle omstændigheder tilsluttes en aktiv jord .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Vedr. Vand: du skal bruge et 1/2"tee og 2 stk. 1/2" til 3/4" nippelrør som skrues direkte på vandhanen.

Aquastop kan du sætte foran tee til begge maskiner, da ingen af dem ser ud til at have det.

Hertil pakgarn og salve fra unipak til at tætne gevindsamlingerne med.

Endvidere skal bruges en slange til at forlænge forsyningsslangen med. Jeg vil anbefale en armeret flexslange, 3/4" i begge ender. Endvidere et 3/4" nippelrør til at samle de to slanger med. Slanger har indbygget gummipakning og her skal derfor ikke benyttes pakgarn.

Vedr. afløb så fås der en y splitter til den studs hvor afkøbsslangen går på unde vasken, som man erstatter den nuværende studs med.

Alternativt skal du skifte det hvide lodrette rør til en model med studs på begge sider.

Endvidere skal du have en forlængerslange til maskinens afløbsslange.

Alternativt kan man lave en mere fast installation med rigtige afløbsrør(de grå hårde) samt vandforsyning i PEX rør.


Elektronikteknikeren
karl smart skrev den 18-01-2019 16:00:10

Jetdirect skriver .............

vedr strømtilslutningen :

Hvis der forefindes jord stikkontakt og jordforbindelsen er monteret i stikkontakten, så skal både din vaskemaskine og kommende opvaskemaskine tilsluttes jord.  citat slut .

gu" sikke noget ævl , de skal under alle omstændigheder tilsluttes en aktiv jord .

 

karl smart skrev den 18-01-2019 16:00:10

Jetdirect skriver .............

vedr strømtilslutningen :

Hvis der forefindes jord stikkontakt og jordforbindelsen er monteret i stikkontakten, så skal både din vaskemaskine og kommende opvaskemaskine tilsluttes jord.  citat slut .

gu" sikke noget ævl , de skal under alle omstændigheder tilsluttes en aktiv jord .

 nu kunne det tænkes man ikke lige har formuleret sig korrekt ikke, fordi der er en stikkontakt med jordhul så er det ikke 100% garanti for den er aktiv 

vil du hermed mene hvis der ikke er en stikkontakt m jord (2 huller)så skal den tilsluttes jord selvom det ikke forefindes ?

Det skal den hvis den kommer med jordstik. Den er næppe dobbelt isoleret.


Flexslange til vand:

https://www.silvan.dk/kombi-flex-va...00-1533103

Flexslange til afløb:

https://www.silvan.dk/kombi-flex-afloebs-slange-200-cm?id=2600-1533118

Y til afløb:

https://www.silvan.dk/afloebsforskruning-1-x-db-3-4?id=2600-8678294


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis