Udskifte trapezplade

askholme
askholme
Postnr: 2860
askholme askholme

Hejsa

Jeg har et carport tag i trapezplader, hvor der under sidste store omgang blæst er noget som har slået hul i en af pladerne. Den skal selvfølgelig udskiftes. 

Problemet er at det er en af de midterste plader og carporten står mod skel samt en høj lægmur , så jeg har kun adgang fra en af langsiderne samt en af de korte sider. 

Kan jeg lægge en fornuftig tykkelse krydsfiner plade ud også med den som "vægtfordeler" bevæge mig ud på taget sådan at jeg kan løsne ved den relevante plade og lempe en ny på plads? Eller er jeg tvunget til at tage alle pladerne af fra en ende af også sætte dem på igen?

Ask
jetdirect
jetdirect
Postnr: -
jetdirect jetdirect

som du selv skriver, læg nogle plader så du fordeler trykket når du kravler ud på taget, pladerne skal nok holde 

husk trapez skruerne skal sidde i toppen af pladen og ikke i bunden ellers får du et utæt tag

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg har brugt 1/2 delen af en alustige og så et par brædder på. Det er ca. det samme som med pladen. Så hvad du har til rådighed er afgørende.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Jeg ville overveje at skifte hele taget, hvis de er ved at være møre.

Hellere eje, end at leje.
jetdirect
jetdirect
Postnr: -
jetdirect jetdirect
Orla Nautrup skrev den 17-01-2019 15:06:48

En stor del af pladerne skrues i bunden i dag, vel at mærke med en korrekt tætningsskive monteret. 

Det undrer lidt, vi har en lille skur hvor skruerne netop er sat i bunden og det har kun givet problemet selvom der er tætnings skiver så er taget utæt samt affalt fra træerne der falder ned det kan ikke komme ordentligt væk når det regner pga skruerne.

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Du kan også "lappe" hullet med et lille stykke trapez plade som du limer på med silikone , det kan godt gøres nedefra ...............

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
askholme
askholme
Postnr: 2860
askholme askholme

Har overvejet en lapning men hvis man kan lægge plader ud er det ikke så slemt at skifte pladen. 

Og pladerne er under to år gamle så de skulle helst kunne holde nogle år. Men tak for tip 

Ask
Vil du være med? Log ind for at svare.