ukendt drejebænk

Hej. jeg har fået foræret en lille gammel drejebænk. Jeg kan ikke finde fabrikatet, der står intet på den.

Jeg har set alle billeder af drejebænke på www.lathes.uk. og kan ikke finde den.

jeg håber der er nogle som kender den.

Peter.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender den ikke - men det er da en fin lille sag :-)  Men få nu lavet noget afskærmning af remmene, inden du kommer i klemme i dem   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er en produktionsmaskine til et eller andet helt specifikt som ikke er ret langt.

Jeg ved ærligt talt ikke hvor meget du får glæde af den. Men den ser sjov ud. Det virker som om den er blevet skåret over på et tidspunkt.


Der findes flere fabrikater af den type. Kender dog ikke denne specifikke model.

Er det fordi du mangler reservedele, at du efterlyser et navn?

Kan huske at have set dem ved mekanikere,før i tiden, hvor de bl.a. blev brugt til at afdreje bremsetromler.

Jeg kender dog ikke fabrikatet, men den ser ret stabil ud.

Og til Bent, langt det meste drejning foregår tæt på patronen, så hvorfor mener du ikke, at den er brugbar? Det er yderst sjældent at jeg har haft brug for mere end 300mm fra patronen.


Hilsen Johnny


Johnny cnc
Johnny cnc skrev den 21-01-2019 13:37:10

Og til Bent, langt det meste drejning foregår tæt på patronen, så hvorfor mener du ikke, at den er brugbar? Det er yderst sjældent at jeg har haft brug for mere end 300mm fra patronen.


Det har du ret i. Men ved f.eks. boring med pinoldokken løber man hurtigt ind i problemer.

Højde over vanger er for lille til bremser efter min mening. Og jeg savner Nortonkasse. Det er begrænset hvad den maskine kan.


Til meget af det jeg laver, ville den nu være stor nok..  og den plads, den kræver - det giver så et stort plus :-)  (og ellers er jeg ret krakilsk)
Så til foræringspris, kunne "Susan Himmelblå" godt få et hjem ved mig ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hej alle.

Tak for jeres indlæg, jeg er meget glad for Madam himmelblå og den bliver hos mig. det der undre mig er, at der står intet om fabrikat, og der mangler enten 2 tandhjul eller 2 remskiver til automatisk fremføring, det er en Amerikansk klo og en Engelsk motor. Den er, så vidt jeg kan se original og ikke afkortet.




Du mener vel "Susan Himmelblå"?

Jeg kan ikke slippe min fornemmelse af, at det er en "Frankenlathe" som er bygget til et bestemt formål fra forskellige maskiner. F.eks. er spindeldokken mærkværdigt lille i forhold til foden og vangerne.

Men hav det sjovt med den


Fin drejebænk, ja det ser ud til der mangler nogle tandhjul for at få automatisk tilspænding på, og måske også en såkaldt banjo, hvor man montere mellemhjul på.


Der er mange udformninger, men en banjo kan se sådan her ud


Vi prøver igen, i morgen --

Den her kunne jo ligne lidt din drejebænk, i opbygningen..

http://www.lathes.co.uk/eta/


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg må indrømme, at jeg ikke bruger tilspænding meget - det er meget "gefühl" - ja, jeg har det.. men..
Du må i gang med at lege - og finde alle dele frem, du evt. har fået med?  Så kan det være, at oprindelsen åbenbarer sig? ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis