Montering af lysdæmper

Hejsa

Nu bliver jeg altså lige nødt til at snige mig herind igen og bede om råd. Har købt en lysdæmper som jeg ville montere istedet for den eksisterende afbryder. Men hvor kontakten har 3 ledninger har lysdæmperen kun 2 indgange. Er det korrekt forstået at det i dette tilfælde kun er de to brune ledninger der skal bruges (og at jeg derfor også skal skifte mine loftslamper fra M1 til L)? Eller har jeg misforstået noget, og/eller købt en forkert lysdæmper?

På forhånd mange tak!

Mvh Jakob

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De to brune muffer du sammen med en lus og så sætter den i L klemmen, og den røde sætter du i den klemme med pilen :-)

Kan hurtigt se i manualen til denne, at du gerne må montere begge de brune i den L klemme, hvis de bare er 1,5mm2 :-) Og det ser de ud til at være, så du behøver ikke muffe :-)

skal lige høre hvordan kan den regulere med kun 2 ledninger ?

PoelseManden skrev den 16-01-2019 15:54:44

De to brune muffer du sammen med en lus og så sætter den i L klemmen, og den røde sætter du i den klemme med pilen :-)

Kan hurtigt se i manualen til denne, at du gerne må montere begge de brune i den L klemme, hvis de bare er 1,5mm2 :-) Og det ser de ud til at være, så du behøver ikke muffe :-)

 Fedt! Tak for hjælpen!

EDIT: Det virkede præcis som det skulle 😊

Hej, 

Jeg står i en lignende problematik - måske I kan hjælpe? 

Jeg har en dobbeltafbryder, men bruger kun den ene (venstre) afbryder til loftslyset. Da lyset er meget skarpt og jeg gerne vil kunne regulere det, har jeg købt en FUGA skydelysdæmper, og planen var blot at benytte de to ledninger i den venstre afbryder, og tilkoble lysdæmperen. De øvrige ledninger (til den højre afbryder) ville jeg sætte isoleringstape omkring og lade sidde gemt inde bag. Dette blev jeg anbefalet.

Da jeg skruede dobbeltafbryderen af, sidder der dog kun én lededning i den venstre (gul), og 2 i højre (grå), som sidder fast samme sted. Er den gule ikke normalvis jord? Det kan vel ikke passe, at jeg kun skal tilkoble dén? Se billeder herunder. Håber det er ok at jeg spørger i denne tråd, og at I kan hjælpe mig. 

Dobbelt-afbryder:

Ledninger tilkoblet dobbeltafbryderen:

Lysdæmper:



Annonce

De to brune (eller hvide) monteres i klemmen mærket L . Den røde (eller gule) monteres i klemmen med bølgelinien. 

Dette er også svar i parentes til Dimm . Det er gulgrøn, der er fredet i klasse A1 til jord.


fase

Tak! Jeg prøver med det samme!

Det virker! Nej, hvor er det skønt! Mange tak! 

Vil det så sige, at såfremt jeg sætter endnu en lampe til i loftet (går ud fra at der gemmer sig ledninger deroppe som har været brugt til hver sin afbryder), at lysdæmperen automatisk er koblet på begge? Jeg ved ikke om det er et helt galt spørgsmål, må jeg indrømme.

PFT!

Du skal ikke regne med, at der gemmer sig en ledning mere i lampestedet. Du kan bare koble en lampe mere på de to ledninger, som den nuværende lampe er koblet på, så bliver begge dæmpede samtidig. Hvis du skal have to lamper dæmpede uafhængig af hinanden, skal du have to lysdæmpere.  


fase

Tak for svaret, S. Fabrin. Det giver mening. Men såfremt jeg skulle kunne regulere de to uafhængigt af hinanden, hvordan skulle de 3 ledninger (som vist på billedet) da fordeles i 2 separate lysdæmpere? 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis