Drivhus glas til at erstatte knuste ruder - hvor køber man dem?

Hej


Jeg har et drivhus, hvor der netop er røget en del glas i blæsten.

Hvad gør man så? 

Køber man noget 3 eller 4mm glas og skærer det til selv?

Og hvordan med trekantede ruder? Er det let nok at skære diagonalt i glas?

Jeg har indtil videre skåret nogle masonitplader til og sat i de fleste af hullerne - så løb jeg tør for masonit.


Drivhuset er dette fra Outrium: https://www.xl-byg.dk/shop/outrium-99-sort-m3mm-glas-incl-fundament-drivhus.htm

Jeg mangler 5 stk 61x61cm ruder + 1 stk trekantet rude fra gavlen.




Hej Jeg har et drivhus, hvor der netop er røget... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan absolut ikke betale sig at købe en billig glasskærer , Harald Nyborg har 2 som ligner hinanden til  foveksling den ene er en mærkevare den anden en billig kopivare som absolut ikke dur , det lærte jeg på kedelige måde .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg skiller termoruder ad ved at klemme en hobby kniv igennem  gummifugen imellem alulisten og glas. Der kan skæres 2-3 mm ind pr. strøg. Går efter 4 mm glas til drivhus selv om jeg ved at 3 mm er standard. 

Om du skærer lige eller skråt er stort et det samme. Jeg kom på prøve da jeg skulle lave glashylder 1/2 runde med radius 30 cm.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Frank ..... en glarmester bruger en diamantglasskærer  .    Elmand. .... jeg skiller termoruder på den nøjagtige samme måde som du gør , men mange termoruder er 5 mm og det er for tykt til hobbydrivhuse .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ev elmand og Karl Smart.  Kan i ikke forklare lidt mere om hvordan i skiller en termorude ad?

Jeg har nogle termovinduer (som er punkterede) i vores udestue, og kunne godt tænke mig at prøve at redde glasset, så lidt forklaring på hvordan i gør ville være fint.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Du skal bruge en skarp kniv (hobbykniv) eller en løs nedstrygerklinge  , skær med spidsen langs den ene glaskant hele vejen rundt , du skal nok flere gange rundt før du er igennem eller ruden er løsnet , det er en god hjælp at bruge en eller to sugekopper , det kan godt svine noget med små hvide flamingokugler.

god arbejdslyst.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du skal have ruden helt (!) ud af rammen sådan at du kan se begge glas fra siden med alu stykket imellem lagene. Hver glas er limet på alu mellemstykket med lim og det er dér du skal have et blad fra en hobbykniv ind. Sådan at du hele vejen rundt langs kanten løsner først det ene lag og dernæst det næste fra alu mellemlæggeren.

Der må være nogle Youtube vidoer på dette tror jeg. Der er helt sikker videor på at skære i glas.


Skære i glas: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=6TWVhrXk_bk

skære runde stykker i glas: https://www.youtube.com/results?search_query=cut+glass+round






Det er godt forklaret af Karl Smart. 

Jeg har prøvet at dyppe hobbykniv i olie, og petrolium samt at varme vinduet noget op, men det hjælper ikke nævneværdig. Glasset skal helst stå oprejst så har du bedst fat. Brug handsker hvis du er i tvivl omkring hvad der sker når knivbladet knækker. 

Når du har skilt ruderne ad, så lægges glasset op på et HELT rent bord, og hobbykniven kan nogenlunder rense det sidste snadsk af glasset. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LennartBertelsen skrev den 16-01-2019 13:40:13

 Hvad ville ingen penge typisk være her?

 

Tjaa. Spørg din lokale glarmester - eller gå i Jem og Fix og køb dem til 249.- som allerede foreslået. 


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 17-01-2019 12:50:41

 

Tjaa. Spørg din lokale glarmester - eller gå i Jem og Fix og køb dem til 249.- som allerede foreslået. 

 Jem og Fix sælger ikke trekantede ruder. Det er dét der er problemet.

Jeg spørger om hvad uldal opfatter som "ingen penge" for at få en ide om, hvad jeg kan forvente. Det lyder som om uldal har erfaring med det og så kunne det jo være relevant at vide noget i stil med "jeg fik lavet en lignende opgave for en hund" eller hvad nu det er.


Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også