Opvaskemaskine, afløbsslange med ventilation - er ventilen absolut nødvendig?

Vores AEG Electrolux 80860 Favorit Sensorlogic opvaskemaskine skal have ny afløbsslange. Originalen er en dyr slags med en lille ventil. I ventilen sidder en lang, tynd slange der kommer fra toppen af maskinen ned langs siden til bunden, hvor afløbsslangen er på vej ud mod bagpladen. Den tynde slange ender i en studs og er stukket i ventilen. Ventilen er et "hul" med en gummiprop et stykke nede i (ca 1 cm). Der er et lille hul i proppen, som vand kan sive gennem.

Afløbsslangen er som den her: https://shop.aeg.dk/Opvaskemaskiner/Opvaskemaskiner/Slanger/Opvaskemaskine%2C-afl%C3%B8bsslange-med-ventilation/p/1118697000

Mit spørgsmål er, hvad gør ventilen godt for, og kan den undværes? Hvis man ikke absolut behøver ventilation eller kunne fikse det på en anden måde, kunne jeg nemlig slippe med at købe en meget billigere afløbsslange.


Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en sikkerhed hvis man monterer afløbsslangen på sådan en måde at der kan opstå hævertvirkning. 

Er den bare monteret op under vaske har det normalt ikke nogen betydning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar.

Så forstår jeg dig rigtigt; at der skulle ikke kunne opstå hævertvirkning, når vores afløbsslange er monteret oppe under køkkenvasken?

Dvs. vi kan klare os uden ventilation på afløbsslangen?


Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves

Nå, jeg endte med at købe en original slange med ventilation. Skidt pyt. 

Det var ikke svært at montere den med klemmer og strips fra den gamle. Men det er bøvlet at arbejde så langt nede og med hænderne inde mellem alle de andre dele og ledninger. Nu spinder maskinen igen som en kat


Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis