Gennemtærede varmtvandsbeholder i "HS Tarm" to kammer fyr

Varmtvandsbeholder til mit, olie/brænde/pillefyr H-S Tarm B-36 fra år 1975, blev utæt for nogle år tilbage. Det opdagede jeg for ca. 4 md. siden da isoleringen i toppen af fyret, samt isoleringen omkring varmtvandsbeholderen (50 L nedsænke i fyret) var gennemvåd. Efter at have fjernet den gennemvåd isolering observerede jeg gennemtæring i varmtvandsbeholderen, hvor der trængt lidt vand ud 3 steder… til min store overraskelse har beholderen helet sig selv fuldstændig - er det fordi at der kommer ilt til + at fordampningen danner kalk blokade som stopper det udtrængende vand? En ny original varmtvandsbeholder kan ikke købes mere.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skyldes nok, at du har glemt at skifte anodestaven.


 

Ja, det ses også nogen gange på gamle vandrør.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg vil i hvert fald være meget varsom med at sætte for meget tryk på anlægget.   Eller hæve kedeltemp. 

Jeg mener ikke der er en anodestaven, da varmtvandsbeholderen er emalieret indvendig.

Jeg fyrer stort set kun ned træpiller med en tempratur fra, 40 til 60 gr. start/stop :-)




At din varmtvandsbeholder tilsyneladende har helet sig selv, kan skyldes, at vandet nu kan fordampe, så det ser ud, som om beholderen er tæt. Det er den ikke, så få etableret en beholder ved siden af fyret, inden du får en utæthed, der rigtig giver vand. 


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Som nævnt er helingen sket over nogen tid, og ikke straks da jeg fjernede isoleringen! (fordampningen)
En “gas og vandmester” sagde engang til mig for årtier tilbage med et stort grin: Hvis de såkaldte, “magnetiske kalkfjerner” virker, vil der opstå små springvand i diverse rørinstallationer i gammel huse:-)

Vi kan formentlig godt blive enige om, at der er et hul i beholderen og dermed et svagt sted. Da helinger har det med at blive til huller i weekends og følge Murphys lov: Det, der ikke kan ske, vil ske på det mest ubelejligede tidspunkt nemlig weekenden, så ville jeg overveje at få skiftet beholderen.


fase

Jeg levede en del år med en tilsvarende beholder. Når kalken ikke kan stoppe hullet, så er næste trin epoxy i form af Araldit.

Hvis fyret står et sted, hvor der er afløb, så er katastrofen jo ikke stor, hvis/når der kommer en utæthed igen, også selv om det sker i en weekend. Det er jo blot at lukke for vandtilførslen og så leve uden varmt vand i et par dage.

Beholderen blev først fjernet flere år senere i forbindelse med installation af et nyt fyr.

Ja, jeg har for længst planlagt udskiftningen af beholderen. Det er ikke de 6.000 kr. i anskaffelse der afholder mig - men,  H-S Tarm har ikke den originale mere, den nyere model har ændret rørtilslutninger i toppen af beholderen + ½” rør til varmtvandsinstallation over beholderen som skal skæres over + montering af taljesystem til løft m.m. Og endelig, hvor længe holder fyret sig? - det er jo fra 1975…………… Sidste indlæg: Ja, det svarer fuldstændig til min situation - jeg har dog co2 svejseanlæg :-)  

Hvorfor installerer du ikke bare en beholder ved siden af? Metro eller lignende. og så bare sløjfe den du har i fyret?

Epoxy kan tætne mange ting, jeg har en varmtvands beholder der er tætnet 30 steder med det.

Har også 2 jern rør der er tætnet med et stykke inderslange, fra et traktordæk, og et spændebånd.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også