Må jeg fjerne lampeudtag så jeg kan opsætte loftslampe/plafond

Jeg har i forvejen nogle loftslamper/plafonder helt oppe ved loftet, som tilsyneladende får strøm direkte fra huller i loftet hvor 3 ledninger stikker ud. Alle tre ledninger bruges på disse lamper - måske fordi de kan bruges i vådrum. De fleste steder er der imidlertid pæne lampeudtag til montering af pendler.

To steder hvor der er lampeudtag vil jeg gerne montere loftslampe/plafond. Denne kan imidlertid ikke sidde ud over lampeudtaget, idet der ikke er nok plads. Jeg forventer at der over lampeudtaget er et hul med 3 ledninger, som de andre steder, som jeg kan montere direkte på lampen.

Mit spørgsmål er om jeg selv må afmontere lampeudtagene (huset er fra 2004, så sikkert fra Fuga), så jeg kan montere loftslamperne/plafonderne? 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Det er nok ikke Fuga da det er afbryder og stikkontakt serien der hedder det. Men det kan meget vel være LK alligevel. 

Du skal nok forvente at der er mere end 3 ledninger i hver lampeudtag. Men jeg ville samle nulledere i en dobbelt samlemuffe ligeledes jordleder i en anden dobbelt samlemuffe. Tændledning er der nok kun 1 af så den kan samles med lampens i en enkelt samlemuffe. 

Det er gjort mange steder selv om der nok kan findes en sætning der siger at man ikke må. Det skal være samlet i faste klemmer, så der støder det jo lidt imod. 

I meget gamle dage havde man nogle blå indsatse til dåsen med faste klemmer, men dem har jeg ikke set i mange år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du spørger om du selv må afmontere lampeudtaget. Det må du faktisk ikke, da du skiller den faste installation fra hinanden, lige for bare at svare på det spørgsmål. Men bare du passer på når du gør det, hvis du stadig selv gør det :-)

Tak for svarene. Vil prøve at finde nogle andre lamper som passer før jeg tilkalder en elektriker. Jeg vil som udgangspunkt ikke gøre noget som kræver en autoriseret elektriker.

Er der noget der adskiller et lampeudtag fra huller i loftet med de tre ledninger - ud over at det er en fast installation og pænt? "ev elmand" nævnte f.eks. at der er flere ledninger til et lampeudtag. 

Betyder det at man ikke kan lave et hul om til et rigtigt lampeudtag?

Hvad er dit loft lavet af, og hvilket lampeudtag har du siddende pt.?

Har du 1M 5P lampeudtag (ved godt det ikke er lovligt, det findes dog stadig i mange gamle lejligheder.) eller har du et rundt Ø83 eller et helt tredje?

Der sidder højest sandsynlig en PL-dåse bag dit lampeudtag (orange dåse). Der sidder nok ca 2-4 kabler i, det kan variere fra lampeudtag til lampeudtag. Så der skal muffes lederne sammen, som de sidder nu bag dit lampeudtag, og så montere din lampe sammen med tændledningen og nullen i mufferne.


Men nej, der er intet der skiller der ad, udover at der er en PL dåse bag dine lampeudtag. Er der ikke det ved dine andre huller?

Jo, ved nærmere eftersyn af et af hullerne er der en orange dåse med mindst 4 indgående ledninger, så vidt jeg kan se uden røre for meget ved det.

Jeg er dog kun lærling endnu, Men mener man godt må montere en lampe direkte over åben PL-dåse, hvis du adskiller blød og fast leder (dobbelt muffe). Så få en elektriker til at fjerne lampeudtaget, muffe det sammen og få ham til at montere lampen med installation. Det ser jeg intet galt i. Og tager ca 20-30min.

Du kan også vælge at ligge nogle klodser/afstandsstykker bag lampen, så den kommer 5-10mm længere ned, så der er plads til udtaget bag den. Alt efter hvor højt du har til loftet og hvordan lampen ser ud, er der ikke sikkert man over hoved ligger mærke til at den sidder den smule lavere.

Det billede du viser er netop som stort set alle loftsdåser er. Installationer ældre end ca. 40 år var det metaldåser og derefter disse orange dåer, eller hvide hvis det er støbte betonlofter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis