Ekstrem varmt gulvvarme

Hej. Vi har et hus med gulvvarme, og naturgasfyr. I alle rum er der trådløs styring.

Det virker sådan set meget fint, især efter vi skiftet pumpe til alpha et eller andet, samt fik skyllet systemet og et par nye reservedele. 

MEN den ene kreds, som både er køkken alrum + gangen, der bliver det ekstremt varmt i køkkenet, at chokoladen i skufferne smelter.. men længere nede bliver varmen mere normal. Altså jo længer væk du kommer væk fra køkkenet, jo mere er gulvet behageligt, og i køkkenet er gulvet enorm varmt. 

Er der en venlig sjæl der kan fortælle hvad der skal gøres, da VVS folkene med spidskompetence inden for området jo ikke har tid. På forhånd tak. 

2670 Greve 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har for lidt flow på kredsen. Du skal have skruet op for den enkelte kreds, så der kommer lidt mere balance i anlægget. Det gør du under en af de orange hætter på øverst manifold. Selvfølgelig kun for den omtalte kreds. Formentlig er der en sekskant/unbrako skrue du kan justere på.

Og så tyder det på at du kan sænke din shunt temperatur samtidig. Sku ned på den hvide ventil til højre for pumpen. Det kan tage et døgn før ændringen slår igennem, da beton er træg.

Din pumpe står i øvrigt rigtigt.

Hvad er din fremløbstemperatur på fyret?


Elektronikteknikeren

Korrekt det er en unbrako, men hvilke vej skal jeg så skrue? Og hvor meget ca. ? 

Den hvide står pt. På 3 og jeg har før forsøgt at stille den på 2, men så blev gulvet ikke rigtig varmt de andre steder, kun lidt lunt. Men jeg vil da prøve igen når jeg ved hvor meget og hvilke retning jeg skal skrue på den ene kreds. 

Fremløb på fyret har jeg for nogle dage siden skruet ned til 70 grader 

alt for varmt fremløb ned på 40 grader

Fremløb på fyret må gerne være 55 grader da du ellers risikerer salmonella i det varme brugsvand. Men gulvvarmens blandetemperatur skulle helst ned på 28-32 grader så du ikke får det så varmt i køkken. Des lavere temperatur du kan justere den hvide ned til jo mere komfort har INDTIL du ikke har varme nok i huset så må du et par grader op.

De andre rum skal så justeres op som omtalt ovenfor. Jeg mener at du lukker hvis du skruer samme retning som uret. Så prøv at skrue en af dem i bund medens du tællere omgange. Derefter helt i top og tælle omgange Var der 1 omgang til bund og 5 omgange op så kan du jo skrue i bund og 2,5 omgang op. Med 5 omgange op giver hver omgang 20% åbning så mit eksempel går du fra 20 % til 50 %

Skriv ned og mærk resultatet, efter 2 dage så du lettere kan give den 1/2 omgang op eller ned senere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fedt. Det må jeg prøve i morgen.. tusind tak for de gode input 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis