induktionskogeplade

Jeg skal til at lave mit køkken om i min lejlighed, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at nedlægge min gas installation og gå over til induktionskogeplade. Men har jeg strøm nok. Jeg er ikke så stærk i det med strøm, så skal nok havde det forklaret lidt simpelt. Jeg tænker jeg skal bruge 7400 watt til induktion og så skal jeg bruge en ovn og en opvaskemaskine og en vaskemaskine. Det er fint hvis tavlen skal bygges om, men kan der trækkes strøm nok fra hovedetavlen i kælderen. Der er nemlig ikke plads nok i kabelbakken til at trække et nyt kabel fra hovedtavlen.

Håber i kan hjælpe mvh Andersen 


Ombyggeren
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

i hver side af den viste tavle sidder der en flad skrue som løsnes med flad skruetrækker, den skal kun drejes en kvart omgang, så kommer kapslingen til tavlen løs. Træk den lige mod dig selv.

Tag billeder af ledningerne i tavlen, og læg op her.

Ligeledes billeder af nuværende måler og hovedtavle. Du skal ikke åbne disse.

Undlad at røre ved tavlen når dækslet er pillet af.

På dokumentation er oplyst en forsikring på 63A, så det ser umiddelbart ud til at der findes strøm nok, men vi skal lige have tjek på kvaliteten af nuværende ledninger samt antal faser.


Elektronikteknikeren

Du har ikke 400V indlagt ,  det er nok bedst at få fat i  el installatør da det er en større omgang du skal have lavet .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Ja det er jeg også lidt bange for. Men tak for hjælpen.


Ombyggeren

den tavle er der vist en amatør der har haft fingrene i med den måde kablerne ligger.

bemærk der går en brun ledning op til jordklemmen dette er vist ikke lige efter bogen.

Den sorte ledning der sidder i klemme 10 ved siden af jordledningen er det som det skal være 

Ledningerne stikker lidt for langt ud af sikrings elementerne, der er blotlagt kobber der er synligt.

At kabelbakken ikke er stor nok fra hovedtavlen er vist et mindre problem som kan løses med en større model.

vedr din gas instalation så er det gasværket du skal have fat i .

Annonce

Kabelbakken går igennem alle lejlighederne i opgangen. Kablet fra kælderen er sløjfet i alle tavler i opgangen. Så tror det bliver en større omgang at få mere strøm ført frem.


Ombyggeren

Det er ikke kun en større omgang det vil blive rigtig dyrt.

Du har ikke overvejer et nyt moderne gaskomfur, 

Gaskomfur er selvfølgelig alternativet, men da det skal stå på en kogeø ville jeg foretrække induktion.



Ombyggeren

induktion får du ikke med den instalation der er

se lignenede tråd om anden bruger med samme problem 

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/154622

Det er ikke noget problem , der skal bare opsættes nogle flere gruppeafbrydere og det er der plads til , og en ny måler skal der også  , plus installation til diverse hvidevarer , ren rutinearbejde for en installatør.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis