Hvad er det danske navn for "jerk needle"?

"Jerk Needle" er den amerikanske betegnelse for et værktøj, som ligner en hæklenål med skaft, og som sandsynligvis har været brugt af skomagere.

Men hvad er den danske betegnelse?

Og sælges de i Danmark?

Se video med brug her:


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har aldrig set sådan en før.
Den ser smart ud, men også lidt farlig i utrænede hænder.
Han starter med at sige at han har monteret den i håndtaget og at han har slebet den, så mit gæt er at det er en hæklenål der er blevet modificeret.

Normalt syr man med 2 nåle (som kan være trekantede) for at lave de "løkker" som han også laver, og man har selvfølgelig først mærket op med et markeringshjul og så stukket ud med en syl.
Der findes et værktøj der hedder Syriller, men det er vist det tætteste man kommer på det værktøj på dansk.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg fandt dette billede fra dba med salg af skomagerværktøj. Og her er det værktøj med ca. midt i billedet. Derfor forestiller jeg mig, at "jerk needle" også må være eller have været almindeligt brugt i Danmark.

https://www.dba.dk/vaerktoej-gammel...illeder/2/

Med en almindelig synål er det svært at finde syhullet inde fra i en sko. Derfor tror jeg at et sådant værktøj kan være praktisk her.

Blot til orientering, så er mit bedste bud på et dansk navn nu: "gennemsynål".

Den lille detektiv-historie er følgende: Jeg har spurgt læderforretningen, Skindhuset i København, og de kendte IKKE den nål, og sælger den ikke. Så spurgte jeg en person fra Kjøbenhavns Skomagerlaugs hjemmeside, som viser rundt på et skomagermuseum. Han kendte IKKE et dansk navn, men han viste, at den type nåle blev brugt på en maskine, som bliver kaldt en "gennemsyer". Så med det navn brugte jeg Google og fandt én dansk leverandør af nåle til en gennemsyer. Det er Sønderborg Læderhandel - og her:

http://www.sl-online.dk/Default.asp...uage=da-DK

Når jeg søger på gennemsynål, så er denne butik også eneste reference, som jeg finder - og det er naturligvis ikke så godt. Måske er en del om dette fag ved at gå i glemmebogen.

Butikken i Sønderborg sælger også meget andet læderværktøj via deres hjemmeside. Det er nok mest en grossist for diverse hælebarer, som er resterne af dette gode gamle håndværk.

Annonce

Ligner umildbart bare en "syl" med krog eller nåløje.?

Tja - "syl med krog" kan måske også være brugt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis