Har jeg luft i anlægget?

Jeg har to rum med gulvvarme, og de rum er RET kolde. Da jeg købte huset i år, havde jeg mulighed for at få en mand ud fra fjernvarmeselskabet, som kunne vejlede i indstilling af anlægget.

Han konstaterede, at gulvvarmen begge steder ikke havde selvstændig pumpe, og han anbefalede mig derfor at skrue op for pumpen, trin for trin over dagene efter, for at se, om det kunne presse noget vand igennem. Den er landet på trin 3 uden at der er kommet mere varme ud af det.

Desuden konstatede han, at nålen på nanometeret på fjernvarmeanlægget stod og rystede, sagde at det skyldes luft i systemet, og sagde at jeg godt kunne skrue op på 2 bar (den stod på 1,5, i brugsvejledningen, for huse i flere etager - mit har to)

Så nu har jeg så fyldt mere vand i. Fyldte op til 2,2 bar og har ladet vandet løbe ud af alle radiatorer, så trykket er faldet til 2. Der kom intet luft fra nogen radiatorer, hvilket faktisk undrer lidt. Jeg har fyldt vandslangen med vand og klemt den, indtil jeg ramte anlægget, men jeg tænker at der alligevel må være kommet en smule luft med i tilslutningen.

Efter at have tændt for anlægget, står den forb.... nål stadig og vibrerer!! Så er der luft, hvis ja, hvor er det, og hvordan kommer jeg af med det?

Desuden vil jeg gerne høre, om I tænker, at eventuelt luft kan være skyld i, at gulvvarmen i de to rum ikke virker godt nok? I badeværelset er returslangen - som kommer op et andet sted end frem - helt kold, og fliserne på gulvet er pletvist lune og kolde. I soveværelset er der trægulv, og jeg har ingen fornemmelse af, at der er varme under. Både frem og retur virker varme (de ligger ved siden af hinanden i en lille kasse), men vi sover i uldtøj med lange ærmer og ben og to dyner og fryser alligevel - så det er bare ikke godt nok. (Jeg har først lige købt termometer i dag, så jeg kan få målt hvad temperaturen egentlig er ;-) ) Termostaten i begge rum er selvfølgelig skruet helt op og har været det længe.

mvh. tina

Jeg har to rum med gulvvarme, og de rum er RET... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Erik

Jeg tror, at termostaten er beregnet til at sidde på fremløb. Det snakkede fjernvarmemanden om, da han fik kigget lidt nærmere på den (han lagde nemlig også ud med, at det ikke var godt), og så har jeg googlet mærket bagefter, og de laver termostater, der kan sidde der. Tror jeg ;-)

Det lyder som et spændende projekt :-D Mener du, at jeg skal blive ved, til der er kommet 6-8 liter vand ud, eller skal jeg gøre som ved radiatorerne og lukke, når der er løbet lidt vand ud?

Tusind tak!! :-) 

mvh. tina

Du skal lukke når der er luft fri. Det var bare for at berolige dig, ved indirekte fjernvarme som du har kan du maksimalt få de liter ud der er i ekspansions beholder. 

Ved direkte fjernvarme ( som vi har her ) kan det være mange tusinde liter for det er hele byens varmenet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik skriver at der maksimalt kan løbe 6-8 ltr. vand ud, så risiko for vandskade er minimal. Du skal blot løsne samlingen - eller luftskruen - til der kommer vand ud. 


Søren O

Arh sådan, super :-) Jeg må øve mig på badeværelset og se hvordan det går så - tak! :-) 

mvh. tina

Ja, det er de to omløbere, du skal løsne og se, om der kommer luft ud. 


fase

Netop dem, de sidder tilsyneladende på højeste sted i den kreds. Måske kun løsne den nederste lidt og den øverste lidt mere, så er det lettere at styre lukning så du ikke får alt for meget vandspild. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis