Har jeg luft i anlægget?

Jeg har to rum med gulvvarme, og de rum er RET kolde. Da jeg købte huset i år, havde jeg mulighed for at få en mand ud fra fjernvarmeselskabet, som kunne vejlede i indstilling af anlægget.

Han konstaterede, at gulvvarmen begge steder ikke havde selvstændig pumpe, og han anbefalede mig derfor at skrue op for pumpen, trin for trin over dagene efter, for at se, om det kunne presse noget vand igennem. Den er landet på trin 3 uden at der er kommet mere varme ud af det.

Desuden konstatede han, at nålen på nanometeret på fjernvarmeanlægget stod og rystede, sagde at det skyldes luft i systemet, og sagde at jeg godt kunne skrue op på 2 bar (den stod på 1,5, i brugsvejledningen, for huse i flere etager - mit har to)

Så nu har jeg så fyldt mere vand i. Fyldte op til 2,2 bar og har ladet vandet løbe ud af alle radiatorer, så trykket er faldet til 2. Der kom intet luft fra nogen radiatorer, hvilket faktisk undrer lidt. Jeg har fyldt vandslangen med vand og klemt den, indtil jeg ramte anlægget, men jeg tænker at der alligevel må være kommet en smule luft med i tilslutningen.

Efter at have tændt for anlægget, står den forb.... nål stadig og vibrerer!! Så er der luft, hvis ja, hvor er det, og hvordan kommer jeg af med det?

Desuden vil jeg gerne høre, om I tænker, at eventuelt luft kan være skyld i, at gulvvarmen i de to rum ikke virker godt nok? I badeværelset er returslangen - som kommer op et andet sted end frem - helt kold, og fliserne på gulvet er pletvist lune og kolde. I soveværelset er der trægulv, og jeg har ingen fornemmelse af, at der er varme under. Både frem og retur virker varme (de ligger ved siden af hinanden i en lille kasse), men vi sover i uldtøj med lange ærmer og ben og to dyner og fryser alligevel - så det er bare ikke godt nok. (Jeg har først lige købt termometer i dag, så jeg kan få målt hvad temperaturen egentlig er ;-) ) Termostaten i begge rum er selvfølgelig skruet helt op og har været det længe.

mvh. tina

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nå, men nu bliver det da rigtig spændende! Da jeg havde luftet radiatorer ud og tændt for anlægget stod nålen på 2 bar - sådan lige en anelse over. Nu var jeg inde og kigge, og der var nålen så rykket op på omkring 2,4 bar - altså lige før den røde streg ved 2,5, hvor jeg kan læse mig frem til, at den begynder at lukke vand ud. Så nu har jeg lukket lidt vand ud igen, så den står på 2,3 - det er strengt taget også for højt, men jeg er ret sikker på, at flytter jeg den ned til to, så står den pludselig på 1,5 i stedet for.

Øhm.... hvad laver mit anlæg egentlig?? :-D 

Grillbill - aaaaaaaaaarh.... Det giver da så god mening, tak 😊

Men tilbage til dit spørgsmål. Det kan sagtens være at der står luft i gulvvarme rør som ikke fungerer. OG du kan jo tælle hvor mange afgange der på gulvvarmefordeler og sammenholde det med de rum du mener der gulvvarme i. Kan du ikke får det til at stemme må der jo være gulvvarme et sted du ikke ved af,

Man kan udlufte gulv varmesystemer ved at skylle hver enkelt slange igennem med vandværksvand. 

Prøv at indsætte et billede af dit teknik område så kan man bedre vejlede dig uden at ramme helt ved siden af. 

Kan godt se at problemet vil blive endnu værre da vinteren åbenbart melder sin ankomst nu.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik 

Tusind tak for dit svar. Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med varmefordeler - er det fjernvarmeunit'en? 

Og teknikområde? Altså jeg ser for mig sådan et sted hvor alle rørene stikker nydeligt op fra gulvet og ind i en kasse, hvorfra man kan styre det, er det det du mener? For det har jeg ikke, men jeg kan godt tage billeder af hvad jeg så har 😊

Mvh Tina 

Annonce

Hvis du har gulvvarme er der vel en fordeler rør, Eller det kan være direkte gulvvarme hvor der så bør sidde udluftningsskrue i hvert rum. Denne form kan ikke bruges ved trægulv på grund af den højere fremløbs temperatur. 

prøv lige med et par billeder, Meen det er sengetid nu. Så ser vi i morgen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, Erik mener det sted, hvor rørene til gulvvarmen er sluttet til.


fase

De store trykforskelle i dit anlægstryk kan skyldes manglende luft i din trykekspantionsbeholder. Hvis du sætter en slange på aftapningen og åbner hanen vil anlægstrykket ret hurtigt falde til 0. Så skal du kunne måle et (for)tryk i trykekspantionbeholderen på ca. 0,7 bar.


Søren O

Nå - nu med billeder ;-)

Først fjernvarmaanlæg og de rør der løber fra den - så vidt jeg kan se, er der ikke nogen ekstra, 2 til fjernvarme ind og ud, to til radiatorer ind og ud og 2 til koldt og varmt vand?

Og gulvarme i soveværelset. Det eneste styring der er et se, er termostaten. Billede nummer to er af soveværelset til højre og radiator i gang til venstre - fordi jeg synes det ser ud som om, det kommer derfra?

Og badeværelse. Manden fra fjernevarmeselskabet sagde, at termostaten sidder på fremløb i stedet for retur, og at returen nok er den der sidder bag toilettet (der er to slanger bag toilettet, den ene fører vand til toilettet og et andet sted hen) Den med termostaten er håndlun, og den bag toilettet er pivkold. Og jeg ved jo ikke, om han har ret!!

Hmmm.... sidder lige og overvejer om jeg skulle have taget et oversigtsbillede af badeværelset, så man har en ide om hvad der er hvad. Giv lyd, hvis I savner det! :-)

mvh. tina

Nej de der billeder er ganske fine. Det viser at du har direkte gulvvarme og ikke et moderne gulvvarme anlæg med fordeler pumpe m.m. Nå ja det var jo også det du skrev i tidligere indlæg. 

Det betyder at din fremløb på gulvvarme bør være lige så varm som fremløb på radiatorer, og retur fra gulvvarmen vil være fra kold til lunken. 

Det system kan bruges i mindre rum med gulvbelægning der kan tåle noget høj varme. Altså badeværelser, medens det ikke er velegnet hvor der er klikgulve eller lignende. 

Hvis det er en returtermostat der sidder i badeværelset er det naturligvis skidt hvis den sidder på fremløb. Jeg kender ikke den type, men den har store luft åbninger i selve hætten det indikerer at det er en termostat der måler luft på temperaturen, og som sådan ok. 

Jeg ser ingen udluftnings skrue ved gulvvarmen men du kan godt udlufte alligevel. 

Cirkulationspumpe skal være slukket, Så løsner du møtrik på begge sider at termostat 1/2 - 1/1 omgang, og vrikker lidt med termostat. Så vil der komme enten vand eller luft ud. Et stort håndklæde under redder det værste griseri. 

Hvis din ekspansions beholder er ok, så vil der maksimalt komme 6-8 liter vand ud hvis du ikke er hurtig til at spænde møtrikker igen. Er trykket faldet til nul ude ved varmeanlæg ellerede efter lidt udslip så er ekspansions beholder i stykker. ( Den røde beholder ved varmeanlæg)

Når du har øvet dig i badeværelse kan du lave samme nummer i soveværelse, her er det tilsyneladende lidt mere kritisk med for stor vandspild ( trægulv )



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis