Gulvkonstruktion 1 ste. sal. / Klinker eller Vinyl

Hej Gruppe.

Jeg har et 1 1/2 plans hus bygget 1976, med badeværelse på førstesalen udført samme år.                 Str. 3475x2135 mm = 7,42 m2.

For ca. 10 år siden, begyndte jeg renovering af rummet, idet der var utæthed i vinylen. Hvilket betød at der blev lavet nyt gulv og gips-vægge. Siden hen har projektet ligget stille. (Fik barn)

Nu er projektet genoptaget, og en flise murer er kontaktet, men vil ikke anbefale klinker, grundet min gulvkonstruktion med 900 mm mellem spær. !! (Jeg lytter og forstår)

Min konstruktion (Se tegning herunder) Er baseret på lav gulv højde, samt at "binde" spær sammen i første lag.

Ønsket er nu el-gulvvarme og klinker. Men er slevfølgelig klar til at skulle lægge vinyl istedet.

Jeg vil sætte pris på om en af jer læsere vil give et bud på den videre arbejdsgang.

På forhånd tak.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din flisemurer har ganske ret. Fuger m.m. i fliser kan ikke holde til det mindske fjedren i gulvkonstruktion. Så vil vinyl gulv være bedre. 

Du skal have en prof firma til at lave det, da det skal svejses op i bl.a. hjørner. I gamle dage satte man trekant lister rundt imellem væg og gulv for at vinylen kunne runde op. Det bruger man IKKE mere fordi det giver en meget besværlig hjørne afskæring.

Afløbet i bruser skal være en der er beregnet til vinyl ( dele der skrues sammen omkring vinyl ) En proff. montør forklarede mig at man bare lavede et ekstra lag gulvgips ude i rummet, så spartlede de op med fald inde i bruse niche. 

Der skal IKKE vådrums sikres hvor der er vinyl, og sikring på vægge skal gå ud over vinylens kant. 

Døren skal være så højt oppe at vinyl kan komme op på dørtrinets kan. Hvis man forestille sig hele gulvet som et bassin når / hvis der er sprunget et vandrør, så skal det kunne stå 3 cm vand i det bassin fra overkant afløb og op til hvor det vil læbe ud af døren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du vil have klinker, skal du have;

Strøer med max 30 cm afstand

21/22 mm x-finer/gulvspån

15 mm fibergips

Så du kunne jo ligge ekstra strøer ind

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for de fine svar....

Jeg er stadig bevist om klinker kan være en udfordring, og pt. er mit afløb i brusekabine baseret på en klinke løsning. Måske den kan udskiftes !

Jeg har nu gransket lidt i mine gamle foto albums, og fandt ud af der er lagt ekstra strøer ud mellem spær. 

(Man glemmer nemt på 10 år) Dertil har jeg rettet på ovenstående tegning... Se. herunder...

Så gulvet er måske alligevel korrekt opbygget, og det var min oprindelige plan at lægge DEVI kabelnet støbt i Mia X-Plan. Lag tykkelse ca. 10 mm. over kabler. Før klinker.


Men..... 

Hvis valget falder på vinyl, hvordan får jeg så installeret el-gulvvarme ?


På forhånd tak.

Hej gruppe.

Er her nogen der har lyst til at følge op på min tråd ??

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også