Opbevaring på Loft (Brug for gode råd)

Hej med jer herinde.

Jeg søger lidt råd omkring opbevaring på ting på loftet. Jeg er for ca. ét halvt år siden flyttet i hus for første gang, og er der for lidt en rookie.

Huset jeg er flyttet i er 4 år gammelt og yderst energivenligt, 104 kvm, og gang bro fra ende til anden (Huset er helt firkantet). Loftet er hurtigt blevet brugt til de kasser som jeg havde i mit depotrum (kælder) da jeg boede i lejlighed.

Loftet har ingen former for grim lugt, og føles også umiddelbart tørt.

Men da vinteren sneg sig ind, blev jeg lidt overrasket over hvor koldt der egentligt blev på loftet, og jeg købte derfor et hygro/termometer, så jeg lige kunne tjekke tilstanden. 

Til min store overraskelse følger temperaturen næsten den udendøre, også ned under frysepunktet. Dertil så er luftfugtigheden 70-80% over de sidste par dage hvor der har været 80-95% udendøre.

Så nu har jeg besluttet mig for at gennemgå de ting jeg har på loftet, og sikre at det som skal forblive på loftet også er korrekt pakket.

Her kunne jeg godt bruge lidt input.:

1:

I dag bruger jeg disse kasser til de fleste "småting": 

Det er blandt andet diverse barndomsting, julepynt, CD/DVD'er, bøger osv.

De er stærke og solide kasser, men er ikke lufttætte. Her har jeg overvejet at forsejle dem med almindelig pallefilm. MEN - hvad når temperaturen svinger op og ned - Dannes der så kondens som så ikke kan slippe ud?

2:

Grundet sparsom mængde af garderobeplads har jeg to af disse:

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80331973/

I dem er der sommer/vinter jakker, og det pænere tøj som ikke bliver brugt hver dag.
Her er der vel ikke anden løsning, end at det skal ned i almindelig temperatur? Eller?

3: 

Ekstra dyner og puder. Her har jeg købt nogle vakuumposer. Det er vel den rigtige løsning her?

---

Andre gode råd, tips og tricks modtages gerne! :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dine kasser er fine. Du behøver ikke mere. Vi opbevarer også rigtig meget på vort loft. Juleting, tøj, sko og meget andet. Det hele er bare i nogle flyttekasser (papkasser) og der har aldrig været problemer. Vort loft er som dut - koldt om vinteren, meget varmt om sommeren og temperatur og luftfugtighed svarer vel stort set til udendørs, bortset fra, at der heldigvis ikke regner eller sner på loftet :-)


henrikh29 skrev den 12-01-2019 00:37:26

Dine kasser er fine. Du behøver ikke mere. Vi opbevarer også rigtig meget på vort loft. Juleting, tøj, sko og meget andet. Det hele er bare i nogle flyttekasser (papkasser) og der har aldrig været problemer. Vort loft er som dut - koldt om vinteren, meget varmt om sommeren og temperatur og luftfugtighed svarer vel stort set til udendørs, bortset fra, at der heldigvis ikke regner eller sner på loftet :-)


 Tak for svaret - hvor lang tid har tingene været opbevaret sådan?

Jeg ville nok ikke opbevare det pæne tøj deroppe. Der kan komme lidt skimmel på, men det kommer jo an på hvor tørt der er over hele sæsonen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi har brugt denne opbevaringsform siden 1990. Ikke dermed sagt at samme tøj har ligger der lige siden, men flere år har tøj, dyner, puder, julepynt mv. ligget på loftet.

Hustrus brudekjole ligger også deroppe i en plastpose (på størrelse med kjolen).Ser ud som da en blev lagt derop i 1993.

Ved at suge så meget luft ud af plastposerne som muligt, nedsættes risikoen for fugtskader.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis