Nante HPFI, Virker delvist

sesoerensen
sesoerensen
Postnr:
sesoerensen sesoerensen

@Steensen, 

Det lugter også meget af en hjemmelavet installation det hele. 

Kigger man på udførslen, samt hvad der virker og slet ikke virker i selve installationen, så er der ikke noget der peger på, at det er lavet af en autoriseret installatør. Nuvel, alle kan lave en fejl, men i denne her installation, er der bare for mange ting der slet ikke virker eller er lavet højst besynderligt.

Heldigvis vil min lokale installatør meget gerne assistere med dokumentere problem-stillingerne til ejerskifte-forsikringen og så er det bare at tage den derfra

En ting er at skifte stik-kontakten derhjemme -og noget andet er, at designe og dimensionere en el-installation efter gældende reglementer, bekendtgørelser, processer og lignende. 

Jeg undrede mig bare over at HPFI'en opførte sig forskelligt, på trods af, at grundlaget for "testen" ikke ændrede sig. Der er belastning på fasen når "testen" udføres - og til tider slår HPFI'en ikke fra - derfor oprettede jeg tråden.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

En fattigmands test kan bestå i at lave forbindelse imellem fase og jordleder med en pære imellem. En 15 w glødepære skal slå relæet fra. Der vil gå en strøm fra 1,5 - 2,0 gange udløsestrømen. ( afhængig af jordspyds overgangsmodstand )

Men hvis der under test er fejl fundet på den , så skal den skiftes længere er den ikke. Og da det står i ejerskifte rapport så er den del ikke noget ejerskifteforsikring skal betale. Du er jo oplyst om det i forbindelse med køb af ejendommen. 

Hvis i får stød ved ovn m.m. er det ikke HPFI relæ der er skyld i det. De er sikkert sat til en stikkontakt uden jordforbindelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
sesoerensen
sesoerensen
Postnr:
sesoerensen sesoerensen

@ev elmand,

Nej, det er ikke ejerskifte forsikringen, der skal dække omkostningerne ved skift af HPFI, og det kan klares for et meget overkommeligt beløb af den lokale, hvilket jeg selv betaler. 

Det er _alle_ de andre ting som der er dukket op, som ikke er belyst i el-rapporten, der ryger til forsikringen.

Så begyndte jeg bare at teste alle stikkontakter for 230V, virker alle lampeudtag, om HPFI slog fra, hvilket måske var ligegyldigt, hvis installatøren der lavede eftersynet allerede havde stemt den hjem fra øen. Så det var bare een test af mange, for egen interesse's skyld. Det reelle eftersyn og detektiv arbejde sættes der jo autoriserede på.

Men så lurede jeg jo også hvorfor den ene stikontakt i køkkenet ikke duede altid, da den var sluttet til en mellemleder på en korrespondance 

Nuvel, tråden kan hurtigt løbe løbsk.

Tak for fattig-mands-test-fiffet

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Så skal du se tråde der er løbet løbsk   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hpfi!
    Belysning
  2. Spørsmål til HPFI
    Belysning
  3. Skift hpfi
    Lav-Hus
  4. Rcd hpfi slår ffa
    Lav-Hus
  5. Slå HPFI til med det samme ?