Retning på sildebensparket

Hej alle sammen. Jeg skal snart til at lægge et sildebensparket derhjemme, men da det er første gang, er der især én ting jeg er i tvivl om. I hvilken retning skal det lægges? Det skal være i hele huset bortset fra bryggers badeværelse og gæstetoilet. Det længste stræk er på langs af huset, men til gengæld har vi i køkken/alrum/stue et stort terrassedørsparti på 3,5 meter i bredden, og almindelige vinduer til den anden side. Altså vil meget at lyset i kernen af huset komme fra siderne. Der er nok på det længste stræk på langs omkring 10 meter, og på tværs af huset er der 8 meter. Hvilken vej ville I vælge, og hvorfor?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville lægge det på langs af huset, da man ofte har lavet adgang til de lange rum så man ser langs med rummet, og dermed kan se hen ad gulvet, og ikke "på tværs".

I sidste ende er det helt op til dig: Den der betaler bestemmer.


 

Jeg ved godt at sildebens parket ikke er lige linjer. Men man bør ALTID have gulv og loft linier til at gå parallel med husets længderetning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Uanset om du vælger langs- eller tværgående lægning, ser det pænest ud at sildeparkets vinkel starter i midten af rummet, men start med en prøvelægning på et par m2. 

Lidt på samme måde som fliser også lægges, så halve fliser fordeles ligelig på begge sider. 

Brug en kridtsnor som markering på undergulvet. Der skal ikke mange millimeters unøjagtigheder til før det færdige resultat bugter sig.

Vær opmærksom på, at virker rummet langt og smalt, kan en tværlægning dæmpe indtrykket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis