El-trisse / Frostsikring / Varmekabel virker ikke

Holberg19
Holberg19
Postnr: 4200
Holberg19 Holberg19

Hej LDS

Jeg har et varmekabel på mit vandværk der består af en Grundfoss pumpe ude i stalden. Pumpe og rørføring står ret udsat i forhold til frost, hvorfor jeg for 5 år siden købte et varmekabel på 8 meter og snoede rundt om rørføringens mest udsatte steder. 

Kablet er selvregulerende og tænder dermed reelt når temperaturen nærmer sig 0, men vi har brugt det ved blot at tænde for kontakten når det blev rigtig koldt. 

Nu har jeg så i forbindelse med et behov for ændret rørføring konstateret at kablet ikke virker. To steder er der brud på gummikappen. Det ene sted fordi kablet er "kravlet" ned under pumpen og de små vibrationer stille og roligt har ædt sig igennem gummikappen. 

Disse kabler koster alligevel lidt, så derfor vil jeg høre om nogle af jer har erfaringer med at fejlsøge på disse og/eller reparere dem. 

Mvh

Morten

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Hvis det blot er yderkappen der er slidt hul på så kan det repareres med krympeflex. Er det tilslutningen det er røget skal du have lavet en ny. Der kan man købe et sæt der er beregnet til det. 

Den type kabler består af 2 ledere der ligger i hver side og så noget grafit lignende imellem. Det er det materiale der har den egenskab at det lukker for strømgennemgang ved præcis 7 grader. Er du sikker på at det har været nede på den temperatur i din stald. 

Prøv at smide det i fryseren for en test. Hvis ikke du kan se at der er fejl på ledere et sted ville jeg klippe den over tæt på tilslutning og afisolere lidt op imod tilslutning Der kan man så måle om strømmen kommer dertil. 

Er der 230 V der så ligger det længere fremme i kablet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Holberg19
Holberg19
Postnr: 4200
Holberg19 Holberg19

Hej ev elmand

Tusind tak for dine vise ord. Jeg går i gang - der er ikke så meget at tabe for jeg er sikker på temperaturen har været i nærheden af 3-4 grader mindst én gang mens der har været spænding på kablet. 

Mvh

Morten

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det er muligt at temperaturen har været der nede. Men har du stået der og mærket efter lige præcis den nat ! ! !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Frostsikring/varmekabel
    Lav-Hus
  2. Frostsikring
    Fyr og opvarmning
  3. Kablet netværk i huset
    Lav-Hus
  4. selvregulerende varmekabel - frostsikkring
    Lav-Hus
  5. Kabler