Træpille produktion

Hej med jer. Jeg har læst en del om produktion af træpiller, men kunne godt tænke mig, at komme i kontakt med nogen som laver piller. Kunne godt bruge viden omkring pille presser fra Evertec i Tyskland www.muller-pellets.de Hvis nogen kunne hjælpe mig, vil jeg blive meget glad.

Hej med jer. Jeg har læst en del om produktion af... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du har nok ret. Det er ikke nemt med løvtræ - de fleste træpiller på markedet idag er fra  gran eller fyrtræ. Har læst omkring, emnet, at få dem til, at holde sammen. Kunstig bindemiddel er forholds vis dyrt.

Sættet der er vist ovenover er vist fra Muller i Tyskland. Jeg overvejer sættet på 11 kw.

Nej de klassiske bindemidler som aske(lud), mel, sukker, gips, madolie, kunstig harpiks m.m. er nu ikke særlig dyre.

Især polakkerne er kendt for at tilsætte aske i træpillerne - osse derfor at aske procenten ofte er ret højt i polske træpiller i forhold til andre lande, som ligger på omkring 0,3 - 0,5%, hvorimod polske træpiller ses med 0,7%.

Jeg glemte vist vegetabilsk paraffin og melasse på listen over bindemidler. Prøv forresten at google Flour Bond.

Biovet skrev den 20-03-2019 10:53:10

Sættet der er vist ovenover er vist fra Muller i Tyskland. Jeg overvejer sættet på 11 kw.

Har du strøm nok inde til sådan et anlæg ?

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Det med strømmen ligger lige på  en dingel. Det skal selvfølgelig undersøges inden der bliver investeret i noget som helst.

L0cki skrev den 20-03-2019 11:47:15

Men når man snakker tør træflis, kommer det næppe under 20 % vand. Vil det give problemer /udfordring.  Eller skal man ud i tørring os? 

 Træpiller skal helst tørres ned til under 10% vandindhold og gerne 6-7%, for over 10% går de i opløsning. 

Biovet skrev den 18-02-2019 12:24:37

Prøver lige igen. Hej med jer. Jeg har læst en del om produktion af træpiller, men kunne godt tænke mig, at komme i kontakt med nogen som laver piller. Kunne godt bruge viden omkring pille presser fra Evertec i Tyskland www.muller-pellets.de Hvis nogen kunne hjælpe mig, vil jeg blive meget glad.

 Jeg har en 7,5kw Evertec presser fra Tyskland som jeg ikke er så imponeret af, sikkert fordi vandindholdet er for højt. Jeg bruger spåner og savsmuld fra alm snedkerproduktion ikke ovntørret træ. Mine piller bliver meget løse.

Du er velkommen til at tage nogle sække prøvesmuld med som vi kan prøve at presse og se om det virker. Den kan ikke køre flis og jeg har ingen hammermulle. 

Lokation: Frederikshavn

Hej Volden, mange tak for dit indlæg. Jeg  tager til Skotland i næste uge, så jeg får ikke gjort mere ved sagen lige nu. Vil gerne have lov, at vende tilbage, når jeg igen er i DK. God Søndag.

Biovet skrev den 28-04-2019 16:52:13

Hej Volden, mange tak for dit indlæg. Jeg  tager til Skotland i næste uge, så jeg får ikke gjort mere ved sagen lige nu. Vil gerne have lov, at vende tilbage, når jeg igen er i DK. God Søndag.

 Ok du skriver bare hvis det bliver aktuelt

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis