Spænd på garagetag

Jeg er ved at lave en garage.

Jeg vil bygge det af spærtræ på støbt fundamen, demensioner 45x145 samt en akstra lægte på 50x50 på indersiden til at trække strøm bag.

selve garagen måler 10x5,5 meter kan jeg bruge 45x295 pr 60cm ? på taget er tagpap.

Mvh. Tue 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Thomas_Mygind: Sjovt, når jeg læser PDF'en - så er svaret JA ?!

Hvis nu du havde læst helt forfra, hvad der egentlig bliver spurgt om, vil du formentlig kunne se at mit NEJ! er svaret på spørgsmålet! Prøv også at læse hvad jeg egentlig har skrevet efter mit klare NEJ!

tak for svar.

som jeg læser der skal der en 60x200 til pr 60 cm er det korrekt

Nej det er ikke korrekt, det er 90x200 mm, for Limtræ.

Hvad der så er billigst, spær træ 45x295mm pr. ca 30 cm (måske pr. 40 cm) eller Limtræ 90x200 mm pr. 60 cm ved jeg ikke, men du kan selv forhører dig.

Lavede lige et hurtig pristjek:

Flexwood siger i deres tabel for 90x200 mm a 200 kr/m incl moms

Tilfældig Internet, spær træ 45x295 mm a 107 kr/m, bemærk prisen stiger for 6 m længde. Dvs. sammenlignet med Limtræ giver det 2x107 kr = 214 kr pr. meter i forhold til limtræ. Men forhør dig hos din leverandør.

Annonce

Hej,

Jvf. Palsgaard spærfabrik så er det tilstækkelig med 45x295 pr. 800 mm.

https://www.palsgaardspaer.dk/teknik/dimensionering/spaendviddetabeller-plankespaer/


/K

Super 

Tak for dit svar.

Vil du så også gå op i en større demension på remmen ?

Hej,

Nu formoder jeg, at du vil bruge en 45x145 som rem? Normalt laver man dobbelt rem på sådan en konstruktion. 

Alt efter hvilken beklædning du skal have på, så bør du genoverveje placeringen at din stolper i hjørnerne - pt har du intet til at fastgøre i på de udvendige hjørner.



/K

Husk lige at læse det med småt for Palsgaard spær!

Desværre har jeg ikke deres kildemateriale, så derfor kan jeg heller ikke se om deres skema er med eller uden loftbeklædning.

Formoder at garagen skal være med loftbeklædning og isolering. Hvis det er uden loftbeklædning bliver tagpladerne hurtige "sorte" på undersiden, også selv om der er god ventilation i garagen, i hvert fald efter min erfaring.

Mit tidligere udgangspunkt var incl. loftbeklædning. Såfremt man tager udgangspunkt i at loftbeklædningen svarer til Let tag a 0,25 KN/m2 og Palsgaards tabel er uden loftbeklædning, lander man, alt andet lige, på en centerafstand på 0,4 meter, i tabeller for tungt tag.

Såfremt man ikke vil "leve" med en langtidsnedbøjningen på 1/400, ja så går det mod en centerafstand på 0,3 meter, i henhold til mit første udkast, konservativt sat.

Store "flade" tage har desværre den ulempe at snedriver "elsker" disse. Er man nu i "Landbordistand" og der kommer kraftig tøsne hjemme, er der så nogle til evt. at bruge skovlen hjemme på garagetaget.  

Hvad er det for noget kildemateriale som du mangler? Der henvises til TRÆ58 - som formodentlig henviser til eurocode 5.

Selvfølgelig oplyser de ikke om det er med loftsbeklædning eller isolering - de oplyser at udbøjningen er udregnet med en egenlast på 0,25 kN/m2. Så må personen der projektere selv regne konstruktionens laster igennem. Uden at regne på det, så garanterer jeg dig for at du kan monterer 2 lag gips og isolerer med 250 mm mineraluld samt brænde pap på krydsfiner og stadig holde dig inden for den tilladte egenlast.


/K

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis