16A stikkontakter?

De nye LK stikkontakter (uden afbrydere) og afbrydere er typegodkendt til 16A. Så jeg forventer at man i dag må trække 2,5mm2 kabel til dem og forsikre med 16A? Er der nogen, der kan bekræfte dette?

Jeg har også set Neutriks PowerCon brugt professionelt (de fåes i hvert fald op til 32A) - men dem må man nok ikke sætte op i fast installation (jeg kan ikke engang umiddelbart gennemskue om de er CE godkendt)...

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er rigtig at der skal 2.5 kvadart til hvis det er 16A 

de stik du snakker om har jeg ikke set men skal lige prøve og under søge det lidt 

LKs stikkontakter uden afbryder har været til 16A længe. 

Hvis du tænker på de her Powercon udtag https://www.lightpartner.dk/powerco...gLRmvD_BwE

Er de mig bekendt ikke til fast installation. De monteres typisk i racks, DJ pulte, m.v. Det er mange år siden jeg byggede udstyr til denne branche, jeg er ikke sikker på om dette udtag må være strømførende uden et Powercon stik monteret. Normalt havde man en tilledning med et Powercon stik i den ene ende (til at sætte i rack eller pult) og enten en alm. 230V hanstikprop i den anden ende eller et blåt CEE hanstik. 

Edit: Jeg kan se at de nu også fåes med power-out. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

@Wezio: Præcis. Det virker som fine stik - og umiddelbart sikrere end de almindelige danske stikpropper etc. Men jeg har svært ved at tro, at de har kunnet få dem godkendt (LK skal nok brokke sig). Det er dog heller ikke så interessant, da de kun har dem til en enkelt fase... (Jeg troede oprindeligt, at man kunne få dem til tre også - og det ville være meget mere elegant end de kæmpe CE stik - og meget billigere end de "danske" komfur-stik med de fem lodrette terminaler.)

Gnyff skrev den 10-01-2019 19:50:12

For stikket står der:

  •  Mærkestrøm:  16 A
  •  Mærkespænding: 250 V AC / 50 Hz
  •  Forsikring:  Max. 16 A

...men det gør det jo ikke nødvendigvis lovligt at lave det i en dansk installation!?

 LKs stikkontakter uden afbryder (såkaldte grisetryner) er godkendt til 16A og fuldt ud lovlige at bruge i danske installationer, såfremt der benyttes korrekt dimensioneret kabel (2,5 kvadrat). 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Gnyff skrev den 10-01-2019 20:02:35

@Wezio: Præcis. Det virker som fine stik - og umiddelbart sikrere end de almindelige danske stikpropper etc. Men jeg har svært ved at tro, at de har kunnet få dem godkendt (LK skal nok brokke sig). Det er dog heller ikke så interessant, da de kun har dem til en enkelt fase... (Jeg troede oprindeligt, at man kunne få dem til tre også - og det ville være meget mere elegant end de kæmpe CE stik - og meget billigere end de "danske" komfur-stik med de fem lodrette terminaler.)

 Powercon stik er fuldt ud godkendt og gennemprøvet (jeg stiftede bekendtskab med dem i år 2001, så de er ikke helt nye).  Dette har intet med LK at gøre. Du kan også købe CEE-materiel og alm. 230V stikpropper fremstillet af forskellige producenter. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

@Weizo: Cool! Så man må godt sætte dem op i fast installation - og evt. bruge dem i konsum-produkter? (Jeg har aldrig set dem i andet end professionelt udstyr - og der er ofte forskel på reglerne når det er professionelt (i reglen lavere krav))

Gnyff skrev den 10-01-2019 20:58:37

@Weizo: Cool! Så man må godt sætte dem op i fast installation - og evt. bruge dem i konsum-produkter? (Jeg har aldrig set dem i andet end professionelt udstyr - og der er ofte forskel på reglerne når det er professionelt (i reglen lavere krav))

 Jeg tror vi taler forbi hinanden....

Powercon er helt OK at bruge i forbrugsapparater som maskiner, racks, m.v. Det smarte med Powercon (og som gør at det anvendes i stor stil professionelt) er, at Powercon-stikkene låser sig fast i udtagene, så de ikke ved en fejl ryger ud. Det er lidt ærgerligt, at snuble i strømkablet til en koncert for 500 mennesker - og alt lydgrejet så går ud ;-)

Jeg tvivler på, at Powercon må anvendes til fast installation, hvis du tænker på at skrue dem op på væggen der hjemme... Jeg ville i hvert fald ikke gøre det.

Og hvorfor egentligt ikke bare holde sig til de alm. Gængse stikkontakter?


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kan godt lide PowerCon stiktypen - men da jeg alligevel ikke har brug for mere end 16A som 1-faset, er de almindelige "danske" stik helt fine, når de nu også kan/må bruges til det! :-) Ellers skulle man sætte de afskyeligt store/grimme CE-stik op...

Er nu reelt ikke sikker på at man må bruge PowerCon til konsum-udstyr i EU - de er godt nok VDE godkendt, men jeg har intet sted set en CE-godkendelse...

Ifht. tre-faset udstyr må jeg så under alle omstændigheder leve med CE-stikkene - de er både billige og gode. Men desværre er de altså hverken små eller kønne! ;-)

Hvis Powercon er VDE godkendt, er der intet til vejen for at bruge det i Danmark i bærbart udstyr. (Jeg taler stadig ikke om at skrue det op på væggen!)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis