Bejdse er transparent så her kan en farvekode ikke bruges, og slet ikke på en eksisterende plade hvor forarbejdet er ukendt.
Der er alligevel håb hvis du griber det systematisk an:
1: Lav en god håndfuld prøver i samme nuance og træsort som den du vil bejdse. Prøverne nummereres
2: Bland 2 nye grundbejdser, hvor den rødlige farve fremstilles af gul og magenta bejdse. Den anden består af ren magenta.
Du skal muligvis justerer med cyan undervejs fordi bejdse ikke er rene farver. Det letter arbejdet hvis du har et CMYK farvekort som reference.
Cyan kaldes også procesfarve, og må ikke forveksles med hvad litografer kalder blå for at få lilla. For at gøre forvirringen komplet, er lilla hvad fotografer kalder magenta.
Når jeg næver det, skal det ses i lyset af at det er vigtigt at huske der bruges det subtraktive farvesystem som udgangspunkt ved transparente pigmenter. Fotografer anvender det additive farvesystem.
Du kan i denne forbindelse ikke anvende gamut som rettesnor, der i den grafiske branche bruges til at beskrive hvordan et givent apparat frembringer farver i forhold til hinanden, samt hvor stort et farveområde de hver især kan frembringe for at mennesket opfatter farven som korrekt.
Når du rammer den rigtige nuance, skal også en nye blanding deles i en håndfuld fra næsten farveløs til mættet. Har du været omhyggelig står du med en række prøver uden farvestik, men med forskellig density (styrker eller transparenthed). Også disse prøver nummereres.
3: Resten er systematisk prøven sig frem. Du vil sandsynligvis stå med et resultat i den rigtige nuance, men mere mættet end den eksisterende plade du forsøger at ramme.
Det kan jeg ikke afgøre uden at have set pladen, men det kan blive nødvendigt at blege den oprindelig plade med oxalsyre for at få nogenlunde samme mætning.