Højt støjhegn - råd til stolpesætning if. til vind

Hej Alle...og godt nytår

Jeg skal have bygget et 50 meter langt og ca. 3 meter højt støjhegn. Jeg vil bygge med træskelet og terrænbatts imellem ståltrapezplader udvendigt og fibercementplader ind mod haven.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg får konstrueret skelettet - dvs. stolper - så det er robust og modstandsdygtig if. til vind? Jeg tænker at bruge 125x125 stolper og støbe dem i godt 1 meter dybe huller. Hvilken afstand mellem stolperne skal jeg have? De 30 meter afskærmer huset mod nord/nord-vest og de resterende 20 meter mod øst (østenvinden tages af nabohuset og vestenvinden af mit eget hus). Hegnet vil således primært være udsat for nordenvind og fra syd og sydvest. Kan jeg evt. benytte en 100x100 stolpe og i så fald hvilken afstand skal jeg have imellem stolperne for at hegnet kan klare de voldsomme vindstød, der vil prøve at vælte hegnet?

Er der - udover de nævnte spørgsmål yderligere forslag, kommentarer eller råd, vil jeg være meget taknemmelig. På forhånd tak.

Mvh Steffen

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke forstand på opbygning mod vindtryk, men beklædningen indvendigt er hård og vil give ekko. Måske træ istedet?



 

Normalt siger man vist, at man skal grave stolpen 1/3 ned. Så du skal 1,5m ned. Faststøbelse gør, at stolpen hurtigere rådner, så det skal man også lige overveje.

Jeg ville nok lige konferere med en fagmand inden for støjhegn. Der er mange ting man skal tage højde for, hvis man vil have noget, som rent faktisk virker.

Jeg er ikke sikker på, at støbning er nødvendigt eller velegnet. Går ud fra at du bruger trykimprægnerede stolper. Står de i stabilgrus, følger materialet med træets svind/udvidelser - det gør beton ikke. 

Skal stolperne ned ved en skrænt, så vær opmærksom på, at det største problem er, at stolperne bliver flået ud af jorden sideværks.


Mvh Troels

Højde 3 meter, kommer det i konflikt med f.eks. Hegnslover eller Lokalplan? 

Alt andet lige, i forhold til privat nabo skel ( ikke offentlig areal ), siger man 1,8- 2 meter, i op til 1,8 meter fra skel, så vidt huskes. Med mindre det er aftalt med naboen.

Såfremt det ikke er mere end 500 meter inde i bymæssig bebyggelse, regnes terrænklassen som Land, i henhold til SBI-Anvisning 189. Med udgangspunkt i at hegnet sidestilles med vindtryk for facade, giver det 700 N/m2 ( 70 kg/m2).

Med udgangspunkt i 3 meter højt hegn og stolper 125x125 mm, skal/bør centerafstanden, for stolperne, være mindre end 1 meter, hvis ikke hegnet skal vælte ved først kommende "Bodil".

Hvad er den ønskede levetid for hegnet?

Annonce
jenshøj 


 Tak for input. Jeg genovervejer brug af beton -)

TRRA 


 Hejsa. Tak for svar.

Ja jeg bruger trykkede stolper. Jeg vil undersøge nærmere om stabilgrus er løsningen ;-)


GSH skrev den 09-01-2019 13:14:34

Højde 3 meter, kommer det i konflikt med f.eks. Hegnslover eller Lokalplan? 

Alt andet lige, i forhold til privat nabo skel ( ikke offentlig areal ), siger man 1,8- 2 meter, i op til 1,8 meter fra skel, så vidt huskes. Med mindre det er aftalt med naboen.

Jeg rykker hegnet 1 meter ind på min egen grund og må vel således bygge 280...så vidt jeg kan forstå. Under alle omstændigheder vil jeg søge om at få lov til at bygge i skel...det er ud mod landevej og på den anden side af vejen er der marker. Mod nabo er der enighed om højden. Her skal de første ca. 7 meter (ud af 20) være 280 og resten 180 :-)

Mht. afstand:  Det er lidt tættere end jeg forestillede mig. Havde håbet på godt 1,5 mellem center af stolper. Men i betragtning af at hegnet bliver helt tæt er det vel bedre at være "safe than sorry". Tak for udregningen :-D

Forventer en levetid på 10-15 år for stolperne...Vil det være en fordel at bruge runde drejede stolper?

 

For evt. i nærheden af 1,5 meter centerafstand skal du op på 150x150 stolper.

For evt. i nærheden af 1,8 meter centerafstand skal du op på 2 stk a 100x100 mm, således at den ene stolpe står bag den anden, samt sammenspændt med  bolte eller skruer.

For at fordele eller sænke trykket i jorden kan du sætte en flise på højkant bag stolperne, f.eks. 40x40x5 flise, således at flisen sidder op til jordoverfladen. Har selv tidligere brugt denne metode, med godt resultat i en Dec. storm/orkan.

Alternativ til træ er Varmgalvaniseret f.eks. IPE stål, de kan støbes fast. De findes i 6 meters længde, dog lidt stort spild for dit vedkommende, med mindre de kan fås i 12 meter. Det kræver også at du har forbindelse til fornuftig pris.

Det findes også støbte stolper, men tunge at håndterer, over 100 kg/stk, samt ukendt pris. 

GSH skrev den 09-01-2019 14:52:32

For evt. i nærheden af 1,5 meter centerafstand skal du op på 150x150 stolper.

For evt. i nærheden af 1,8 meter centerafstand skal du op på 2 stk a 100x100 mm, således at den ene stolpe står bag den anden, samt sammenspændt med  bolte eller skruer.

For at fordele eller sænke trykket i jorden kan du sætte en flise på højkant bag stolperne, f.eks. 40x40x5 flise, således at flisen sidder op til jordoverfladen. Har selv tidligere brugt denne metode, med godt resultat i en Dec. storm/orkan.

Super. Tak for info. 

2 stk 100x100 lyder umiddelbart som en meget fornuftig løsning...Vil du altså mene at jeg snildt kan gå helt op på 1,8 mellem stolpecenter? Og god ide med flisen ;-)

Så en løsning - der vel at mærke vil kunne holde til de bodil'er der nu måtte komme - kunne hedde 2 stk 100x100 stolper med afstand 180, sat i dybde 100 (hegnet bliver 280cm) i stampet stabilgrus (?)

Får man noget ud af at smide lidt ral i bunden af hullet if. til dræn (og altså grave yderligere ned)? Eller behandle træet omkring jordoverflade (tænker her på bakterier der forårsager råd)?

Igen tak for de gode inputs ;-)

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis