varmepumpe med 2 indedele

jeg har 2 værelser på 1 sal som om sommeren kan blive ret så varme, de ligger lige ved siden af hindanden og det ville være oplagt at sætte en varmepumpe op med en indedel til hver værelse.

dvs en varmepumpe med 1 udedel og 2 indedele. (der er ikke plads udvendigt til 2 udeenheder)

som udgangspunkt er det blot for at sænke temperatur nogle få grader - de behøver som sådan ikke at have forskellig temperatur indstilling, pt. har værelserne også fælles varme termostat til deres gulvvarme og det fungere fint.


kan man altid blot montere 1 indedel mere til en varmepumpe, eller kræves der en speciel model - jeg selv tænker at når køle væske kommer ind, så burde det sagtens fungere at indedelens areal blot er dobbelt så stort.


nogen anbefaling til en VP enhed ?

jeg ville gerne finde en model hvor man kan deffinere noget tidsstyring så man kan undgåden køre på bestemte tidspunker i løbet af ugen...



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det ikke bare et spørgsmål om at øge ventilationen på værelserne, eventuelt maskinelt? Det er da sjældent at udetempraturen i Danmark bliver høj nok til at aircon ligefrem er vejen frem.

problemet er at det er en meget stor sort tagflade på 25 grader mod syd samt velux vinduer - kombiner det med et værelse hvor væggen i den ene ende blot er 1 meter og du har opskriften på et værelse som bliver 28-32 grader påen varm solskins dag.

velux vinduer er udstyret med både udvendige og indvendige orginale solgardiner og det hjælper lidt - men ikke nok.

velux vinduerne virker stadig som ‘radiatore’ og varmen fra dem mærkes tydeligt.

at åbne vinduerne gør det faktisk ikke bedre - så kommer der sol ind i værelserne...

jeg har en plan om at lave velux vinduerne om til kannaper således at solen ikke kan skinne dirrekt ind

sidste sommer var særlig slem, og der er selvf ikke alle sommre det vil være nødvendig at bruge køl, jeg vil blot gerne have det til de dage hvor det gør livet lidt bedre i værelserne - de dage hvor det er tilfældet, der vil det med statsgaranti ikke hjælpe at lufte ud.

værelsers placering på hjørnet af huset vil gøre at en udedel kan placere på nordsiden af huset og der er altid dejligt svalt om sommeren pga nogle høje træer - det er denne kulde som jeg gerne vil have transporteret ind i huset med en vp.

Der er åbenbart ikke nogen der svarer på dit spørgsmål. Hvis der skal være 2 indedele skal udedelen være beregnet til det. Indedelene er styret uafhængig af hinanden.

Nu ved jeg ikke om du kan tilgå taget, men ellers kunne det måske være en mulighed at have en enkelt indedel, og så have den stående på loftet, og så have to udblæsninger fra den? Lidt ala et Nilan eller Genvex anlæg.

jeg har også overvejet genveks med køl som løsning da jeg allerede har et genveksanlæg i huset. det kunne men f.eks. udskifte til et med køl, men desværre er de en hel del dyre (30tkr vs 6tkr)

og dels er de indvendige rør ikke isoleret og endelig er der det at man ikke kan vælge at det så kun er de 2 værelser som køles...


Annonce

Du vil ingen effekt få af at smide køl på dit genvex.

Du vil kunne transporterer alt for lidt kulde gennem den meget beskedne luftmængde du transporterer med varmegenvindings anlægget, hvorfor det vil være total spild af penge IMO.

Du må få fat i en kølemontør. De vil kunne vejlede dig retvisende ang. et "hjemmelavet" anlæg.


 

hej steensen, det har også været min tanke - så godt at få bekræftet at det vil være spild af penge med genveks med køl.


undre mig over at man ikke kan have “1” anlæg med 2 køleflader - det svare vel blot til at afkøleren er dobelt så stor og de hver især modtager det halve flow kølemiddel. det tænkte jeg ville være lige ud af landevejen.


jeg har forsøgt at ringe til en montør 2 gange i denne uge, men de har nok travlt 🙂, prøver igen i næste uge




Det billigste og bedste er nok at købe et anlæg med 1 yderdel og 2 indedele. Så kan hver indedel køre separat og forskellig temperatur. Der er timer/tidstyring i fjernbetjeningen

Det er et spørgsmål om hvilken styring der er på anlægget, så kan det godt bygges op med 1 kondensator og 2 fordampere. Det gør man i "normale" industri køleanlæg med central kompressor og kondensator, og så en thermisk ekspansionsventil pr køleflade med dedikeret blæser. Det samme skal sq kunne lade sig gøre i varmepumpe verdenen, men om det er til at betale sig fra, er en anden side af sagen.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis