Spots i udhæng

Hej LDS,

Jeg har købt et hus fra 1970 på en koteletgrund. Der er ingen gadelamper og tidligere ejer af huset brød sig øjensynligt ikke om udendørsbelysning, da der intet er. Jeg vil derfor gerne sætte spots op i mit udhæng hele vej rundet på huset. Der er ingen underbeklædning på udhænget og det ser ud til at være ret nemt at sætte op og vil se godt ud på huset. Det vil komme til at se sådan her ud når det er på: 

 Som ikke voldsom handyman så tænker jeg om der er noget jeg bør være opmærksom på når jeg sætter det op eller kan jeg blot skrue brædderne op i spærrene så det flugter med sternbrættet?

Jeg tænker at bruge disse brædder:

https://www.jemogfix.dk/underbeklaedning-grundmalet/4115/9023160/


Efterfølgende vil jeg så bore huller til mine spots, men jeg går ud fra at jeg skal have en elektriker til at installere dem. Hvor meget af det kan/må jeg gøre selv? 



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nemmest for elektrikeren at trække kablerne inden du sætter de der brædder op, så jeg ville nok alliere mig med ham først, og få ham til at trække kabler ud til der hvor du vli have spots. Så smider du planker op, og så kan han komme tilbage og sætte dem op. Afhængigt af hvor fiks du synes du er på fingrene, så må du gerne bore hullerne og købe spots. Det autoriserede arbejde er at trække kablet, og sætte spotten til. 

Og når du nu er i gang, så få sat så mange spots op som du overhovedet gider. Det er meget nemmere at sætte en lidt lavere watt pære i spotsne, end det er at sætte flere spots op bagefter.

Jeg har bestilt de her spots, da jeg gerne vil have Philips Hue i og de kan kippe.

https://www.lampeguru.dk/nordtronic-quick-install-high-indbygningsspot.html

Jeg prøver at få fat i elektrikeren og høre hvornår i processen han gerne vil involveres.

Som det er vist på billedet skal du opretholde udluftning op i dit tagrum. Der skal sammenlagt være 15 mm sprække imellem dine udhængsbrædder.

Vi vil vel alle gerne have det lavet så billig som mulig. Hvis du kan få elektriker til at gøre det færdig på en gang så slipper du for ekstra kørsel og spildtid. Det gøres ved at undlade f.eks. de 2 inderste brædder indtil han har monteret det hele. Så bliver disse skruet på bagefter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej jsnielsen.

Det ser ikke ud til at den spot der er til udendørs brug.

Jeg har selv Nordtronic både inden- og udendørs og dem til udendørs brug har bl.a. en tykkere maling. Jeg ved ikke om de udendørs findes i en udgave hvor Hue-pærer passer i.

Især hvis du bor nær saltvand tænker jeg det er en god idé at bruge penge på udendørsversionen.

Hej. Tak for svar. Den spot er IP44 hvilket burde være ok til udendørsbrug. Den er med krans af aluminium. 

God ide med at undlade at montere et par brædder så elektriker kan komme til. 

Annonce
  • jow det må de godt
  •         Bemærkninger:        IP44 - kan også bruge i vådrum/udendørs    

Det havde jeg overset. Beklager. 


God fornøjelse med projektet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også