Kompressor - med eller uden olie

Hej

Jeg skal have købt mig en kompressor.

Jeg overvejer en fra Metabo: Metabo Basic 250-24 W

Den fås både i en med olie og en oliefri, hvor den oliefri er noget dyrere.

Hvad er forskellen? 

Og er det værd at gå efter en oliefri?

Hvad er fordele og ulemper?


Hej Jeg skal have købt mig en kompressor. Jeg... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For omkring 10 år siden købte min gymnastikforeningen en kompressor til bl.a. diverse bolde. Og en smule forefaldene - f.eks. at blæse støv ud af borehuller. Så den er brugt ret lidt. Her blev vi af leverandøren anbefalet den oliefri type kompressor af hensyn til bolde - måske plasticmaterialerne ikke kan lide olien.

Gymnasten skrev den 13-01-2019 14:35:11

For omkring 10 år siden købte min gymnastikforeningen en kompressor til bl.a. diverse bolde. Og en smule forefaldene - f.eks. at blæse støv ud af borehuller. Så den er brugt ret lidt. Her blev vi af leverandøren anbefalet den oliefri type kompressor af hensyn til bolde - måske plasticmaterialerne ikke kan lide olien.

 

Vil det sige, at oliefri ikke går til at pumpe cykel- og bildæk? Det er jo gummi?

Jeg kan ikke forestille mig, at oliefri kan give nogle problemer i forhold, hvad kompressoren bliver brugt til. En kompressor med olie vil give små mængder olie med ud i luften, som potentielt kan give problemer (men jeg tvivler faktisk lidt selv). Andre i tråden har beskrevet, at en kompressor med olie sandsynligvis holder bedre, og det har betydning, hvis den bruges meget.

Gymnasten skrev den 14-01-2019 12:10:04

Jeg kan ikke forestille mig, at oliefri kan give nogle problemer i forhold, hvad kompressoren bliver brugt til. En kompressor med olie vil give små mængder olie med ud i luften, som potentielt kan give problemer (men jeg tvivler faktisk lidt selv). Andre i tråden har beskrevet, at en kompressor med olie sandsynligvis holder bedre, og det har betydning, hvis den bruges meget.

 Ah. Jeg mente naturligvis: 

Vil det sige, at en MED olie ikke går til at pumpe cykel- og bildæk? Det er jo gummi? 


Diverse tankstationer har jo kompressorer som billister kan bruge til at fylde luft på deres dæk. Disse kompressorer må jo blive brugt en hel del. De kan vel næppe være oliefri så?

Kompressorer på mekaniker værksteder og tankstationer er med olie. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis