Nedrivning af måske bærende væg?

Halløj alle LDS’er 

Jeg Har købt et hus og skal snart overtage det.  

Vi vil rigtig gerne rive væggen ned mellem spisestuen/stue og køkken. Vi vil gerne beholde lidt af væggen “dybden på et 60’er skab.” 

Da det er en bærende væg er vi i tvivl om hvorvidt vi skal ligge nogle bjælker ovenpå spærende. Eller om det er ligegyldigt. Huset er fra 76. Og med gitterspær. Det er under 2.5 M der skal væk. Har i nogen svar på dette. 


Aldrig vær negativ 
Halløj alle LDS’er  Jeg Har købt et hus og skal... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nårh okay🙃 på den måde, er en limtræbjælke ikke dyr? Er der andre måder man kan gøre det på? For med limtræsbjælken er det vel for at gøre bjælken bærende 


Aldrig vær negativ 

Pallesgaard: Ja jeg kan godt forstå du er i tvivl om hvem du skal tro på!

Desværre er det sådan, her på Forummet, når det gælder bærende  konstruktioner, at der er nogle, der udtaler sig om noget, de faktisk ikke har særlig meget viden om, derved gør de faktisk, den startende spørger, en meget stor Bjørnetjeneste!

Dem som vil skifter fra let til tung tagdækning, f.eks. til tegl, kan få beregnet deres spær, af Tegl leverandørerne, gennem f.eks. Tømmerhandlerne, bl.a. Stark. Såfremt man så vælger det givne tegl er denne beregning normalt gratis. Kilde: Har selv fået dette tilbud, gennem Stark, dog uden at gøre brug af det.

I nogle tilfælde viser det sig at et Håndfremstillet gitterspær, kan klare at skifte fra let til tungt tag, uden forstærkning. I andre tilfælde kræves der særlige fremstillet forstærkningsbeslag, i samlingen over remmen og i kipsamlingen. De svageste punkter er som regel disse steder.

Dårlig "kvalitet" findes desværre også i fabriksfremstillet spær, herunder hvor også sikkerhedsfaktoren, somme tider ligger lige på grænsen. Hvorimod tidligere håndfremstillet gitterspær, som regel, har en større sikkerhedsfaktor. Kilde: En bekendt, uddannet Tømmer senere læst til Bygningsingeniør.

Min egen erfaring vedr. Gitterspær: Modtaget undervisning i beregning af Gitterspær, før lommeregnerens tid, samt fremstillet adskillige gitterspær efter TRÆ 2-3 dim tabel.

En bjælke i ovennævnte tilfælde, har kun psykologisk og skønsmæssig effekt, men ingen bærende effekt.

"For med limtræsbjælken er det vel for at gøre bjælken bærende "

Nej det er bare fordi jeg synes at den er pænere end en alm bjælke som får en masse vindrevner.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg har besluttet mig at lægge en bjælke ovenpå 4-5 spær og så skue den fast med vinkelbeslag. Det må da gøre lidt. 

Jeg har hverken beregnet eller kontaktet en ingeniør. 


Tak for hjælpen alle sammen. Jeg smider billeder op når jeg er færdig 😊 


Aldrig vær negativ 

Uden at skulle belære og uddele karakterer (det lader jeg andre om😀) synes jeg det er en lavpraktisk, fornuftig konklusion: det er billigt og nemt, og det skader under ingen omstændigheder. Om det så er nødvendigt eller ej, er i denne sammenhæng underordnet.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis