Nedrivning af måske bærende væg?

Halløj alle LDS’er 

Jeg Har købt et hus og skal snart overtage det.  

Vi vil rigtig gerne rive væggen ned mellem spisestuen/stue og køkken. Vi vil gerne beholde lidt af væggen “dybden på et 60’er skab.” 

Da det er en bærende væg er vi i tvivl om hvorvidt vi skal ligge nogle bjælker ovenpå spærende. Eller om det er ligegyldigt. Huset er fra 76. Og med gitterspær. Det er under 2.5 M der skal væk. Har i nogen svar på dette. 


Aldrig vær negativ 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du sikker på den væg er bærende? Gitterspær er normalt selvbærende. Men du kan jo spænde et stykke I-jern ind over de nærmeste 2-3 spær og sikre spæret ikke sætter sig. Men det er jo kun godt to meter.


 

Nej jeg er ikke sikker. Hvordan kan man se det? Hvis der er klodset op mellem væg og spær eller? For ja, jeg har da læst at gitterspær er selvbærende. Og tænker ikke 2-2.5 meter vil få spær eller andet til at gi sig, men jeg helt grøn på det område 🙃🙃


Aldrig vær negativ 

Du må op på loftet og ned til forskalling af loftbekldningen. Her kan du se om væggen bærer spær. Men hvis den ikke er muret er det langt fra sikkert den er bærende. Der er jo også en dør i. Den bærer ikke noget. De skillevægge du skal passe på, er dem der går op til facadevægge. De kan være vindstabiliserende.


 

Som det har været nævnt mange gange så kan man ikke regne med at spær fremstillet på pladsen ikke vi sætte sig hvis understøtningen fjernes. Noget andet er at når væggen er væk så bliver der vel et hul i loftet. Her ville det være oplagt at lægge en stump bjælke som fylder hullet og støtter spær.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Jeg kan ikke forestille mig, det giver problemer, men hvis du vil gå med livrem og seler, er det en lille og billig operation at lægge et i-jern op, som uldal foreslår. Det koster et par 100 kr. pr meter (og et par hundrede mere til nogle huller til at skrue nogle franske skruer i spærene) og vejer ikke mere, end at det er til at håndtere, når vi taler om 3 meter.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce

Væggen er ikke bærende, såfremt gitterspærene ser ud som anført på ovennævnte tegningen.

For Fritbærende gitterspær er de primære kræfter i Fod (spærfoden) vandrette. Derfor glem alt bjælker, I-jern eller hvad der nu foreligger af div. forslag.

Nu er det faktisk sådan at de gammeldags "håndfremstillet" Gitterspær, i flere tilfælde, har vist sig at kunne bære tungere tagbelægning, end de Fabriksfremstillet gitterspær. Det er de tilfælde hvor man, efterberegner gitterspærene, for skiftning fra let til tung tagbelægning.

Jeg er i tvivl hvem jeg skal lytte til, for det virker som om i alle har meget erfaring, dog lyder GSH’s indlæg meget godt ifht ikke at skulle Bekymre sig. 😊😊


Aldrig vær negativ 

Jeg synes at GHS s indlæg er interessant. Hvordan beregner man et konkret håndfremstillet spær? Man kender  dimensionerne, men man kender ikke noget til kvalliteten af håndarbejdet (så skal man inspicere hvert spær) jeg har sømmet mange af disse spær først i 70erne og mange af dem om vinteren Hvor fuglene havde sunget i træet ugen før ag vandet var frosset i træet. Hvordan mon sådan et spær  ter sig når det er godt udtørret efter 50år?

Ps det er så lille en åbning at jeg såmænd heller ikke ville være særlig bekymret, savner hvordan man vil lukke mellem de to lofter. Her ville en træbjælke være mit bud som samtidig kunne støtte der hvor væggen stod.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Kovas? Hvordan vil du lukke med en bjælke? Har du evt billeder eller lign. Har ikke helt tænkt på hvormeget der kommer til at mangle når det er pillet ned 


Aldrig vær negativ 

Uden at du har beskrevet det så er mit gæt at dine vægge er af gasbetonplader som er limet sammen. Over døren er der indsat en overligger som der er savet et hak i væggen til at ligge i. Pladerne er stødt op til forskallingen som er sat op under spær inden skillerrum blev sat op. Så når du tager væggen væk kommer du til at se op i forskallingen. Her ville jeg, i det væv som er tilbage save et hak 10cm i højden 10cm i bredden og her lægge en limtræsbjælke 7x10cm x længden Så ville du på den måde lukke hullet og understøtte spær. formoder at skillevægge er 7cm brede.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis