Jens Andersen Kombi afretter/tykkelseshøvl

Godaften.

Jeg har skaffet mig en gammel Kombi afretter/tykkelseshøvl/fæser/langhulsbord maskine, af mærket Jens Andersen Maskinfabrik. Den er født med ekstern motor som har stået ved siden af, og jeg har også motoren. Mellem motor og maskine har så vist jeg kan regne ud gået to remme. En fra et stort remhjul på motor til lille remhjul på fræser aksen, og en fra lille remhjul på motor, til stor remhjul på maskinen som blive gearet ned, og brugt som fremføring når den er sat op til tykkelseshøvl. 

Jeg har kun en rem og den er så lang at motoren skal stå cirka 5m fra maskinen, er der en grund til det? tænker her på at tyngdekraften på den lange/tunge rem vil være med til at holde den stram. Eller kan man godt uden videre korte den op til et par meter? 

Er der evt. noget i nord/midt jylland som har erfaring med tilsvarende høvl, så må i godt give lyd, for har ingen erfaring med sådan en basse. 

Vh AugustQR

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej August
Godt nok et gammelt indlæg, men jeg har samme maskine. Har du stadig din ?
Med venlig hilsen
Jacob 
AugustQR skrev den 27-12-2020 13:46:59

Det har jeg ja. Har også fået brugt den lidt. 

Dejligt :)
Har selv et par konkrete projekter jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med.

Nu skal jeg og lige have samlet den først efter flytning hvor der blev afmonteret nogle ting for at få den ud af et rum.Jeg er ved at montere det store fremdrift's hjul, og er blevet i tvivl om monteringen, og funktionen af den del, se billede.Har du mulighed for at tage et billede til mig af på dit billede markede ?

De bedste hilsner
Jacob Rosenberg

Super! 1000 tak august
Det er sådan en til at skubbe tandhjulet på plads... hmm må prøve at få den til at sidde som på dit billede 
Den der holder “gaflen”... sidder den på samme side som bolten eller tandhjulene?
Er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål ?
Jeg kalder den på billede for gaffel:)
Den sidder monteret på et beslag som sidder på aksen. Og jeg er i tvivl om hvor det beslag skal sidde men prøver mig evt lidt frem
 Hej August

Hvilken del har du benyttet ?

Jeg er ved at være klar til at starte op :)
Er lidt i tvivl om hvordan fremdrift cylinderen kommer til at have effekt?

Mvh Jacob
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis