Blot til omtanke

Jeg synes der er en ærgerlig omtale om gør-det-selv folk der laver el-arbejde. Ikke kun her på siden, men generelt fra elektrikere. Jeg taler ikke om den kritik der går på arbejde udført i uoverensstemmelse med lovgivning/vejledninger. 

Eksempelvis taler om den ikke at bruge samledåser, men at købe en lampe til 2 kabler i stedet for. Eller det ikke at føre faser fra forskellige grupper i samme kabel. 

Hvis der ikke er nævnt forbud  i lovgivninger eller vejledninger om at man ikke må bruge samledåser i el-installation eller at man ikke må trække faser fra 2 eller flere forskellige grupper i samme kabel, så mener jeg at disse eksempler/emners kommentering om "dårligt/ulovligt/fusk/etc håndværk" bør undlades.

Jeg forestiller mig, at man lærer som elektriker at montere kabler i samledåser så dåsen er tæt i overensstemmelse med IP-klassen og dets anvendelse generelt. Og jeg forestiller mig at man som elektriker måler spændingen på lederne i et kabel/tomrør inden man berører dem og netop ikke antager at strømmen er afbrudt i et kabel, blot fordi en gruppe er afbrudt, da de har lært at der ikke står noget i lovgivningen/vejledninger om at der ikke må føres flere faser fra forskellige grupper i samme kabel. 

Jeg er ikke elektriker, men kan forestille mig et par eksempler hvor den praksis er brugt, for ikke at tale om almindeligt, i situationer hvor der er tale om en stor udgift for at kunne foretage en installation i overensstemmelse med hvad elektrikere mener er klamp eller ej, frem for hvad der i virkeligheden er lovligt eller ej. 

Man kunne have et astronomisk ur i tavlen der sender en fase ud til udendørs lamper, som skal føre igennem samme rør/kabel fra tavlen som fasen til belysningen i en entre. Eller blot en fase der skal ledes videre til den ene halvdel af en kælder. Eller en eftermonteret IHC-funktion... 

Og her er jeg klar over  man i renoveringen kan ligge tomrør eller trække kabel til netop den hensigt, men det er langt fra altid at renoveringen omfatter den mulighed. Derfor finder man løsninger som ifølge lovgivningen er legal, men som nogle elektrikere kommenterer som dårligt håndværk. Nogle gør det sobert - andre gør det mindre flatterende.

Jeg synes ikke man ser det i andre fag på samme måde som i elektrikerfaget.

Mine to eksempler er brugt, da brugeren i de tråde jeg har set dem, ikke har brugt lovgivningen/vejledningen til at understøtte deres udtalelser. Og selv om jeg mener at det her er en tydeligere tendens fra elektrikere, så kan jeg simpelthen ikke huske flere eksempler. 

Mit opråb er såmænd bare gjort, i håb om at man tænker sig om hvor flatterende man udtaler sig og at man meget gerne må underbygge sine udtalelser om dårligt eller ulovligt håndværk med fagligt fundament, nu når man udtaler sig som faglært.

Jeg tror der er mange brugere herinde som får meget ud af at bevæge sig rundt herinde og finder det oplysende, og rigtig gerne vil lære om de faglige begrundelser. 

Blot til omtanke.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville egentlig ikke kommentere, men kunne alligevel ikke lade være.

Sikke dog et surt opstød. 

Jeg har ikke noget sted herinde set at det skulle være ulovligt at bruge masser af samledåser. Det eneste jeg har set er at det lyser langt væk af gør-det-selv arbejde. Det gør det også når der bliver anvendt lovlige "harald skrald" udvendige stikkontakter til 12 kr. stykket.

Det kan lidt sammenlignes med at det er lovligt kun at køre 40 km/t på almindelig landevej, men mon så ikke der bliver lagt til det.


Søren O

Du og andre bør da være glade for, at der overhovedet er nogle elektrikere, der gider rådgiver alle de som laver elinstallationer som gør det selv arbejde. De overtræder i den grad loven, og undskyldningerne om, at der kommer en elektriker og forbinder i begge ender, men lige tilfældigvis er på ferie, syg eller afgået ved uden at meddele det, er kun at betragte undskyldninger for at fået råd om, hvordan det skal laves som gør det selv arbejde. I mange tilfælde med en så ringe kendskab til elinstallationer, at man som elektriker må korse sig over, at de går i gang med projektet.

Med hensyn til brugen af samledåser, må jeg afvise din kritik. Det er ikke ulovligt, hvis dåserne har den rigtige kapslingsklasse, Men det er absolut dårligt håndværk, og noget jeg ville spotte med det samme, samtidig vil det for tælle mig, at her er lavet dårligt håndværk. Gad vide om resten af installationen er af samme kaliber.

Dit eksempel med det astronomiske ur til at tænde noget udvendigt lys, hvor tændledningen er ført sammen med ledningerne til lyset i entreen er heller ikke ulovligt, hvis begge er forsynet fra samme gruppe. Så dit eksempel tyder på, at du ikke er helt hjemme i opbygningen af elinstallationer og dermed gedigent vrøvl.

At føre faser fra flere grupper i almindelige husinstallationer er i den grad dårligt håndværk og grænsende til ulovligt al den stund, at det ikke er muligt at lave en opmærkning om, at der er flere systemer tilstede i materiellet. Din bemærkning om at det kan medføre en udgift at måtte trække et eller flere kabler for at få en OK installation, kan du ikke bruge til noget, eftersom det ikke er en undskyldning, der kan bruges til noget. Det minder mig om en diskussion om brug af alternativt materiel, som man lige havde ved hånden og som var billigere, i stedet for det der skulle bruges.

Alt i alt må jeg sige at dit indlæg skyder ved siden af.


fase

Hvad ville en tømrer sige hvis jeg skulle lave et bindingsværk, og så mente at jeg da bare kunne bruge vinkelbeslag og sømme dem sammen, i stedet for at bruge tapsamlinger ?
Mit gæt er at jeg ville få at vide at det var fusk, og ikke godt håndværk.

Jeg kan da godt klippe med saks, men at sige at jeg er ligeså dygtig som en frisør, er nok en overdrivelse.
Jeg kan følge en opskrift i en bog, hvilket ikke gør mig til kok.
Jeg kan bage franskbrød, men det gør mig ikke til bager.
Jeg kan svejse (elektrode), men det gør mig ikke til smed.
Jeg kan male en væg, men det gør mig ikke til maler.
Jeg kan regne, men det gør mig ikke til bankansat.
Jeg kan skrive på computer, men det gør mig ikke til programmør.

Eller min personlige favorit: Det er jo ikke kørekortet der kører bilen, men mig... Så det er da bare noget opskruet fis at skulle tage et køre kort, og kun noget der er lavet for at få fat i mine penge.

Der er jo en grund til at der findes uddannelser, og den ene er ligeså vigtig som den anden.
Længe leve professionalismen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg vil lige knytte en kommentar. Er helt enig med PinkHenrik og S. Fabrin. 

Tit når jeg læser indlæg hvor folk vil  have hjælp til elinstallationer, virker det mere som at de skal have retfærdig gjort at den løsning de har fundet på er rigtig, også selv om det er klamp.

Det jeg, som elektriker, ikke forstår det er hvor svært man nogle gange vil gøre sine løsninger for at spare nogle penge. Kabel koster ingen penge, men uhh hvor er det "dyrt" at trække et nyt fordi man skal ud og købe 50/100 meter.

Til sidst vil jeg sige. Det med to gruppe i samme kabel er noget af den mærkeligst løsning lige meget hvad. Hvis det er fordi man skal bruge mere end de 10/13a så brug en 3 faset gruppe i stedet for, for så har man 3x10/13a

Jeg føler mig lidt truffen, da jeg flere gange har skrevet at antal samledåser i en installation er omvendt proportionalt med elektrikers hjerne. ( kan være formuleret lidt forskelligt) 

oftest har jeg sat en lille   bagefter. 

eksempel:
Når man trækker et kabel hen øverst på muren og samler den i samledåser for hver 3 m meter og fra hver dåse fører et kabel ned til en udvendig lampe, så skriger det til himlen af amatør arbejde. 

Naturligvis er samledåser lovlige, men ligesom der i færdselsloven er en overordnet paragraf ( man skal køre efter forholdene ) er der også i reglementet en overordnet paragraf ( Det skal planlægges og udføres så der ikke opstår fare ) 

Der er for eksempel meget snak om badeværelser. Der er krav til afstand ( zoner ) fra bruser og badekar til stikkontakter. Men uden for disse zoner er der ikke nævnt at det er ulovligt at lave en stikkontakt i bunden af . håndvasken. Men selv om det ikke direkte er nævnt er det alligevel en forbandet dårlig løsning. 

Hvis man skal have elektrikere til at reparere på en installation senere, så bliver det meget lettere ( billigere ) hvis det er udført efter de håndværksmæssige traditioner vi har i DK. 

Jeg har lavet el i andre lande også, og der er der andre måder at gøre tingene på. 

i Ukraine og mange andre lande har man ikke særskilt jordleder og nulleder Det er den samme og monteres på stel alle steder. Der kan så ikke anvendes Hfi eller Hpfi. som vi har tradition for i DK. Denne form har jeg også observeret i Polen.

I Brasilien og Paraguay Fører man 1 leder frem til hver mindre ejendom med 10000 V, og oppe i masten sidder en transformator hvor den anden side forbindes  til kobbertråde der er gravet ned, og er forbindelsen dårlig drysses kobberspåner med ned i grøften.

I Norge har man mange steder ikke nulleder, men 3 x 230 Volt 

Så der er andre måder som virker men her i DK bruger vi altså vores måde og det er så det korrekte her. 

Jeg mener det er meget dårlig rådgivning her på siden hvis man bare skal stryge alle folk med hårene. Der er godt nok nogle få der bliver sure også om andre emner end elektriske hvis de bliver modsagt men fred være med det.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg er fuldstændig enig med de andre her i tråden.

-Unødvendigt mange samledåser i en installation er desværre tit et tegn på at det er dårligt udført elarbejde og at den der har udført dette ikke har haft overblikket over opgaven.

- 2 forskellige grupper i det samme kabel er direkte uforsvarligt og burde straks forbydes og elektrikkere der går op i deres arbejde ville aldrig vælge denne løsning.

Jeg kan jo komme med et eksempel hvor du Christiannielsen eller en anden ufaglært person kunne komme ud for et uheld.

Forstil dig at du vil udskifte en lamper der er monteret i et lampeudtag, du tænder for  lampen og går ud til din gruppe tavle og slukker en sikringsgruppe en ad gangen indtil at lampen slukker,fordi du har læst at strøm er farligt og at det er vigtigt at slukke for strømmen.

Nu er lampen slukket og du kan jo sagtens demontere denne og opsætte en anden, du går straks igang med dette, men nu er der en elektrikker der har ført 2 grupper igennem samme kabel og han har monteret fase ledningen fra den anden sikrings gruppe ned i lampe udtaget.

Nu røre du ved fase klemmen i udtaget og jord klemmen ( fordi du er jo ikke forsigtig, du har jo slukket for strømmen og lampen slukkede jo)

Imellem fase og jord der er 230v så du får alså stød, hvis du er rigtigt uheldig virker dit hpfi relæ ikke og kobler dermed ikke ud.

Tror du så stadig at du syntes at 2 grupper i samme kabel/ dåse er en god ide?



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også