Syn før salg?

Hejsa.

Jeg har ikke tænkt mig at reparere noget, men jeg har virkelig ikke ret meget forstand på biler, så det ville være rart med et råd :-) Sagen er, at jeg har købt en bil til en veninde, som havde brug for den i en periode. Nu kommer den hjem lige om lidt og skal sælges, og det behøver ikke at trække ud, da jeg sådan set allerede har den bil, jeg skal bruge.

Bilen er 10 år gammel, har kørt over gennemsnit i km og skal synes i starten af maj. Der er igennem det sidste halve år lavet en del reparationer, herunder de ting, som vi har hørt er typiske problemer. Så mine spørgsmål er:

- Vil det være en god ide at få bilen synet, inden jeg sætter den til salg?
- Hvis jeg syner den nu, i januar, skal den så synes i maj?
- Kan jeg i stedet vælge et tjek hos FDM og vil det være lige så meget "værd" i forhold til salg og værdi som syn?

På forhånd tak :-)

mvh. tina

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du får lavet et almindeligt brugtvognstjek hos FDM er det mere værd end et syn. Er bilen i orden så syner FDM samtidig bilen - vist nok uden ekstra beregning.

Hvis du får bilen synet, skal det blot registreres som et "registreringssyn". Så bliver datoen for synsindkaldelse ændret til 2 år efter synet - så den skal ikke synes igen til maj.


Søren O

Nu skriver du i den billige ende. Er du sikker på, at du får så meget merefor bilen, hvis den er nysynet, end den skal synes om 5 mdr? Jeg tror det ikke. Da det bliver en privat handel, er der i forvejen ingen garantirisiko for dig. 


 

Uldal - nej, jeg er ikke sikker på noget ;-) Men jeg har selv købt billig bil nogle gange, og der har jeg været meget interesseret i, hvor lang tid, der er til syn - når man køber billigt, er det typisk fordi man ikke har mange penge, og et "lige om lidt syn" er (endnu en) en risiko for, at der skal bruges penge, hvis man ikke har en mekaniker-ven i baghånden ;-)

Så jeg tænker at en nysynet bil måske ikke driver prisen vildt meget op, men i hvert fald gør bilen mere interessant for dem, der ikke har mekaniker-venner ;-) 

mvh. tina

Forresten skal jeg måske tilføje, at det ikke er en virkelig billig gammel spand, men en 10 år gammel Peugeot 106, som jeg selv gav knap 27.000 for i foråret. Så med de reparationer der er lavet siden, tænker jeg at det er et nogenlunde stabilt bud til en, der håber at kunne køre uden de vilde udgifter i en periode. Derfor tænker jeg også, at syn - eller anden sikkerhed for, at den er ok - kan gøre en forskel :-) 

Annonce

Prøv da at sæt den til salg nu, uden at du syner den, så kan du jo sælge den lidt billigere, et syn koster jo også lidt.

Får du ikke den pris du ønsker, kan du jo altid få den synet.



Vi prøver igen, i morgen --

je_ns det var helt klart også en mulighed - og ville muligvis også spare mig for at flytte rundt på børnestole for at få potte afsted til syn :-D

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis