Mulig problemer med skalmur?

Hej,

Jeg vil lige høre om nogen kan fortælle om der er nogen regler med hensyn til skalmurs arbejde/ murværk som men skal være opmerksom på med et hus? (Problemer som kun resultat i en K2/K3 skade i et tilstandsreport?) Vi har lige fået bygget en ny tilbygning og der har været en masse fejl med murearbejdet undervejs.

Eks. af fejl:

- Mureren har bygget tilbygningen 20mm for stor, hulmuren på den ene side af huset er 400mm og på den anden side 420mm.

- Murhulle til døre og vindue var muret 20-25mm for småt og ikke lodrat, så vindue og døre ikke passede.

- Bygning hjørne mursten er ikke 90 grader så nogle sten stikker for meget ud af facaden.

- Lodrette fuger er 30mm eller mere mange steder og nogle steder er de vandrette fuger også meget brede.

Vi lavet et AB Forburger aftale før byggeri startet og nu  har brug for nogle god råd om opførelse af murer liver op til de bygnings standard som findes?

På forhånd tak!


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder da ikke godt, det må de da lave om..

Det kunne være fint hvis du ligger nogle billeder ind.


Vi prøver igen, i morgen --

Du kan finde de gængse udfaldskrav her: https://www.tolerancer.dk/mur/murvaerk/

Det du beskriver er desværre ikke unormalt, og min hverdag er fyldt med sådanne sager.

Min største sag var på et nybygget hus til omkring 10 mio kr, hvor jeg som husejers rådgiver var med til at finde fejl og mangler, som jvf skønssagen blev prissat til 4.5 mio kr.

De fleste sager er dog mindre en dette eksempel   

Hej Alle,

Tak for jeres input!

Jeg overvejer at ansætte en bygningsingeniør/ byggesagkyndig for at lave en rapport over det arbejde, som muren har udført. Hvilken slags rapport skal jeg bede om i denne situation?

Kan i give mig lidt input om den type person, jeg skal kontakte? Er det en byggesagkyndig eller ingeniør?

Tak for hjælpen!


Hjørne mursten stikker ud


Huller i fuge


Mursten på gesims ikke i lod

Mur binder ikke brugt

Flækket mursten limet med tagklab

Murpap ikke højt nok op af væg

Murhuller kommer forbi fals (Vindue/dør huller for små)

store lodret fuger

VIndskedsten dækker ikke gesims

Annonce

Jeg har ikke så meget forstand på murværk, men jeg vil bare indskyde at det der godt nok ligner noget lort.

Er det nogen med lidt mere input? Håber i kan hjælp!

Prøv at tage fat i byggesagkyndig Morten Kronholm Mathiassen, som ved rigtig meget om emnet!

Mobil: 24 43 55 16

Forøvrigt kan jeg se at:

Der er placeret murbindere for tæt på hjørnet,

Der er ikke sat en 45 graders isolering under murpappen, så vandet bliver ledt ud til formuren

Er der skåret af soklen i muråbninger, så der er etableret tilstrækkelig hældning ud fra dør/vindue?

Jeg har lært på et tidspunkt at elinstallationer i hulmur skal rilles ind og pudses efter, for at undgå luftspalter på den forkerte sider af isoleringen.

Med hensyn til afslutningen med vindskedesten, kan det ikke laves sådan men se her:

http://brochure.ibf.dk/Tagsten/IBFmontvejledningrevisep09low/?page=8

Ja det var altså bare en begyndelse   



Hej Orla,

Tak for din svar, det er en store hjælp!  

Med hensyn til binder har de ikke brugt binder i hjørne i skalmur. 

Er der skåret af soklen i muråbninger, så der er etableret tilstrækkelig hældning ud fra dør/vindue?

Nej de sagt de vil støb en hældning ved dør/vindue åbning, er det godt nok?

Tak for hjælpen!

Hej

Med hensyn til bindere ved hjørnet kan jeg jo se at de er der og der skal være 1 m til den første række bindere fra hjørnet.

Det med hældning ud fra vinduer/døre er afhængig af resten af konstruktionen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis