EL pris time pris når det kommer

Hej

Dette link viser hvad ørsted tager for EL når timepris indføres.

https://orsted.dk/Privat/Kundeservi...r-Timepris

Men da jeg kiggede i går var prisen 40-50 øre dyrere fra kl. 7 til 21 end den pris man normalt betaler. Altså noget med en fordobling hvis man som jeg ikke gider lave mad om natten, vaske tøj om natten, spille playstation om natten o.s.v. :-)

Til gengæld var den minus 40 øre om natten.

da det kun var 1 døgn kan den nok ikke bruges til meget.

Men som jeg ser det får de fleste af os da en noget højere elregning når der indføres EL aflæsning pr. time medmindre man inv. i en EL bil så man kan suge gratis strøm om natten :-)

Eller et batteri man kan fylde om natten og bruge om natten.

Der står også lidt om det her:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/f...re-regning

Der er sikkert nogen her der er mere inde i det end mig... jeg hører gerne hvad der er op og ned.


PS. Jeg ved godt der er afgifter og transport for ca. 1,4 kr. pr Kwh og at det ikke ændrer sig og ikke har noget med strøm prisen at gøre... korrekt?



Katmus
Hej Dette link viser hvad ørsted tager for EL når... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tjekkede lige døgnpris for dette døgn...

Stort set samme pris hele døgnet 43 -58 øre var interval i 24 timer.

Forrige døgn var det 20- 58 øre.

Jeg brugte selv 25 Kwh i går over 24 timer.

havde gæster og ovn blev brugt en del o.s.v.

vaskede tøj og brugte opvaskemaskine.

Men bortset fra vaskemaskinen havde jeg svært ved at flytte noget af dette forbrug.

medmindre man har elbil kan jeg slet ikke se besparelsen nogen steder.


Katmus
NielsChr skrev den 05-01-2019 01:05:47

i øvrigt stoppes danske vindmøller før spotprisen er 0 kr/kwh, det skyldes nogle tyske tilskudsregler til vindmøller hvor de får 50 øre/kwh i tilskud. ved lave priser betaler de danskere op til 25 øre/kwh for at slukke vindmøller så de kan få deres tilskud på de resterende 25 øre. - jeg har selv andele i vindmøller og ser dette i vores årsregnsakber. - rent gak gak at undlade at hiv god grøn strøm ud af en vindmølle hvis du spørger mig...

Hvis vindmøller producerer mere strøm, end der kan aftages på det givne tidspunkt, vil spændingen stige. Hvordan tror du, at dine elektriske enheder vil reagere, hvis spændingen i dine kontakter overstiger f. eks. 500 Volt?

vi har mange kraftvarme værker i dk, deres formål er at producere varme til fjernvarme.

disse kan (specielt om vinteren hvor der er meget vind) sagten bruge elvarme til at varme op med.

så ikke noget problem at bruge strømmen hvis den var gratis...


blot som en side  note: spændingen stiger ikke blot fordiforbruget ikke er der - spæningen er noget man designer. derimod vil strømme varriere, og så fremt forbruget ikke er der vil der være mindre fysisk modstand i generatorene - dvs man ville opleve vindmøller som snure hurtigere rundt - det forhindre man dog i at de gør ved forskellige tiltage (f.eks. at dreje dem ud af vinden)

Hvis man udelukkende kørte med vindmøller og disse kørte uden intelligent styring så ville spændingen være "lige som vinden blæser" Men selv i gamle dage kunne mølleren styre vingens hastighed delvis ved at fodre kværnen noget mere, og delvis ved at køre møllen ud af vinden eller på nogen ved at dreje klapper. 

Men i det store europæiske net er det kul og atom kraftværker der styrer spænding og frekvens. Møllerne "skubber " bare noget strøm ud på nettet de kan ikke på nogen måde overtrumfe de " store drenge "

Sidste sommer havde der faktisk ophobet sig en frekvensfelt der gjorde at ure m.m. var kommet flere minutter foran. ( Var det ikke Grækerne der havde stjålet noget strøm ? ?  ) Man enedes om at drosle ned så det igen over en periode kom til at passe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
NielsChr skrev den 06-01-2019 12:57:52

vi har mange kraftvarme værker i dk, deres formål er at producere varme til fjernvarme.

disse kan (specielt om vinteren hvor der er meget vind) sagten bruge elvarme til at varme op med.

så ikke noget problem at bruge strømmen hvis den var gratis...


Kender du nogen større danske kraftvarme værker, der har installeret varmepumpe eller dyppekoger, så de kan anvende el til varmeproduktion?

ev elmand skrev den 06-01-2019 18:58:43

Men i det store europæiske net er det kul og atom kraftværker der styrer spænding og frekvens. Møllerne "skubber " bare noget strøm ud på nettet de kan ikke på nogen måde overtrumfe de " store drenge "


 Men den strøm, der 'skubbes' ud i nettet, skal jo forbruges på samme tid. Det betyder, at der skal være tilstrækkeligt dimensionerede ledninger til at få strømmen transporteret til nogen, der kan aftage den, hvis vi ikke selv kan bruge den i DK. Forsyningsledningerne til Norge og Sverige har en begrænset kapacitet og ledningerne ned gennem Tyskland er ikke tilstrækkeligt udbygget til at kunne aftage strømmen fra nord til de store forbrugere i det sydlige.


Annonce
efry skrev den 06-01-2019 21:33:37

Kender du nogen større danske kraftvarme værker, der har installeret varmepumpe eller dyppekoger, så de kan anvende el til varmeproduktion?

 Men den strøm, der 'skubbes' ud i nettet, skal jo forbruges på samme tid. Det betyder, at der skal være tilstrækkeligt dimensionerede ledninger til at få strømmen transporteret til nogen, der kan aftage den, hvis vi ikke selv kan bruge den i DK. Forsyningsledningerne til Norge og Sverige har en begrænset kapacitet og ledningerne ned gennem Tyskland er ikke tilstrækkeligt udbygget til at kunne aftage strømmen fra nord til de store forbrugere i det sydlige.


Studstrupværket ved Aarhus. Har fornyeligt fået indstalleret et el-drevet varmelegeme, som skulle kunne lave billig fjernvarme når der er overskud/billig strøm.

Asnæsværket ved Kalundborg har også en "dyppekoger" til at lave fjernvarme med.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis