båndsav - kan tænderne vende den forkerte vej

rathje
rathje
Postnr: 2100
rathje rathje

Kære forum

Jeg har købt fire forskellige klinger til min nye båndsav, men tænder vender opad og ikke ned mod det træ, jeg vil skære i. Kan det virkelig være rigtigt, at man skal vælge retning på tænderne, eller har jeg misforstået noget?

VH Søren

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Du må ha misforstået noget kan du ikke bare vende klingen/båndet så tænderne vender nedad. Prøv at indsætte et billed det kan være lettere at hjælpe så.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Nu har jeg ingen erfaring med båndsav, men klingen må kunne "vrides" så indersiden af båndet kommer udaf. Tag nu lige nogle gode handsker på først - det er ikke helt ufarligt.

Søren O
rathje
rathje
rathje rathje

Tak for svarene - det kan være jeg simpelthen bare skal vride dem rundt!

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Prøv at klippe en strimmel papir og lim sammen tegn tænder på det så kan du se hvad der sker når du vender det ind og ud. Mærkeligt jeg har sat mange på tidligere, men har aldrig oplevet det som et problem.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Når vi skifter klinge på metal båndsav, så kigger vi altid efter hvordan de vender. De er altid moteret med en lilleplast beskyttelses skinne så man ikke får hverken hånd eller næse rykket itu under vending. 

Jeg må indrømme at jeg faktisk har fået vendt en motorsav kæde forkert en gang. Det var min svoger der opdagede det, så det måtte jeg høre for i en årrække. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
knudr
knudr
Postnr: 8585
knudr knudr
Jeg har osse engang købt en båndsavklinge, hvor tænderne vendte "forkert". Jeg ringede straks tilbage og brokkede mig, men manden forklarede at jeg nok bare skulle vride/vende klingen. Blev lidt flov, og sagde ok, det forståes. Siden har mine klinger altid vendt rigtigt
Venlig hilsen
Knud
rathje
rathje
rathje rathje

Herligt, at jeg har misforstået det ... nu er jeg også lidt flov :-)

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Velkommen i gruppen af "flove"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

Det er "blot et vrid" - og så er den vendt.. MEN PAS PÅ.. den snitter dine fingre hurtigere end hurtigt..

Og rolig nu.. du er ikke den første - og ikke den sidste, der har stået i situationen..   

Men prøv at øve dig i, at kunne lave den tilbage til cirkelrung - 3x overlap, når du pakker den sammen - DET er sjovt at kunne ;-)

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Hvilken vej skal teressebrædder vende?
    Lav-Hus
  2. Hvilken vej skal gulvet vende
    Lav-Hus
  3. Vende pal.
    Over hækken
  4. At vende strømmen??
    Grøn energi og sparetips
  5. Vende plæneklipper
    Lav-Hobby