Solvarmeanlæg varmer ikke

Hej derude,

jeg har lidt udfordringer med mit solvarmeanlæg som jeg bruger til det varme brugsvand, og vil høre om der er nogle der har en ide om hvad der er galt. 

Anlægget virkede fint sidste år, og når solen skinnede varmede den vandet fint op. Jeg havde så en episode sidste sommer hvor vi havde strømafbrydelse, og vores cirkulationspumpe dermed ikke kørte et par timer. Det var midt på dagen under solskin, og anlægget "kogte" over og det stod damp ud af ventilerne. Bagefter varmede det ikke. Jeg fik skiftet ventilerne på det bagefter, men lige siden da er det som om at det ikke rigtig bliver varmt selvom det er solskin.

Hvad kan være galt her, der er vand på, cirkulationspumpen virker?

Kan det være styring, følere eller hvad?

Mvh Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Det er nu nok luft oppe i solfangere. Når det koger dannes en masse damp, og det skal udluftes. Du kører sikkert med kølevædske for at det ikke skal fryse i stykker om vinteren, så du kan ikke bare lige hælde almindeligt vand på.

Det har jo nok kogt igen hvis du ikke har haft gang i det siden sidste sommer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har fyldt væske på igen, både lidt vand og noget kølevæske. 

Det har som sådan kørt siden sidste sommer, det har bare aldrig opnået en varme som har gjort at det kunne varme vandet i vvb op.

Jeg skal måske lige nævne, at den et par gange sidste sommer pludselig viste minus 30 grader oppe i solfangeren på som styring, hvilket der jo selvfølgelig ikke kunne være, det var derfor jeg havde mistanke om det kunne være nogle følere eller selve styringen den kunne være gal med?

En pludselig visning på minus 30 tyder på en dårlig føler eller løs forbindelse til denne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jamen har du lukket luften ud på anlæggets højeste sted eller er der automatudluftere?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

nu er det jo vinter....og et normalt solvarme panel giver ikke noget  i januar  - mit varmer så vidt jeg husker maks op til 35 grader i januar hvis solen skinner, og hvis din vvb f.eks. allerede er 60 grader, så kan solvarmen ikke udnyttes.

 er der tale om solfanger med vacum rør ? de kan opnå en drifts temperatur som kan udnyttes om vinteren.

anyway

hvad siger din styring at temp er oppe i solfanger når solen skinner ?

hvad er temperatur i vvb samtidig ?

køre pumpen når styring  kalder på det opvarmede vand i fanger

hvad er afgangs temperatur efter vvb ?

du skriver du har efterfyldt, hvad er trykket i din solfanger kreds ?

disse 5 spørgsmål bør du kunne se på din styring (trykket aflæses normalt ikke i styringen)  og vil kunne svare på om der overhoved er en fejl, og måske også hvad årsagen er.


det er muligt at din styring ikke kan `huske` din opsætningen efter strømudfald og den derfor køre `forkert`


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis