Bypass en lysdæmper

Hejsa!

Jeg her en lille lysdæmper (nærmere specifikt denne her: Eltako EUD61NPN-UC), som jeg ikke ønsker at bruge mere. Jeg vil bare “springe den over” så kontakten på væggen simpelthen bare tænder og slukker lampen - og ikke længere har mulighed for at dæmpe. 

Den er forbundet som på dette diagram. Hvad kan jeg gøre, for at bypass’e den? 

Mange tak for hjælpen! :-)


Mvh. David


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Manual til lyddæmperen findes her:

https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/en/_bedienung/EUD61NPN_61100801-3_gb.pdf

Tak for svar! Ok - jeg kan ikke bare rewire ledningerne i samle-muffer og køre udenom dæmperen?

Nej, det kan du ikke, hvis du stadig vil kunne tænde og slukke lyset, hvor lysdæmperen sidder. Det kan du ikke, fordi lysdæmperen også fungerer som afbryder.


fase

Hejsa - og tak igen for hurtigt svar.

Jeg var nok ikke helt klar i min beskrivelse:

Lysdæmperen sidder oppe under loftet - og den kan man ikke slukke på som det er nu. Der sidder en kontakt nede på væggen - ledningen der går ud fra A1+ i lysdæmperen (tror jeg) løber ned til kontakten på væggen. 

Så jeg tænder og slukker (og dæmper lyset) fra en anden kontakt og ikke fra lysdæmperen som det er nu. Derfor håbede jeg på, jeg bare kunne rewire de ledninger, der går i lysdæmperen og bare “tage den ud af ligningen”. :-)

Mon det er muligt? Og hvilke ledninger ville jeg skulle rewire - uden at lave en kortslutning :-D

Annonce

(Her lidt mere diagram - der viser hvor kontakten sidder

Hvilken type afbryder er det du har siddende?

Hvis det er en alm. fuga, skal du fjerne fjedderen i den. Dernæst pille +A1 og "cirkel med kryds" ud af lysdæmper, og forbinde disse sammen. Og så fjerner du L fra lysdæmper, og sætter en muffe på den. Så slipper du for lysdæmperens standbyforbrug.

Det er en almindelig fuga. Fedt - tak, det vil jeg prøve! :-)

Det virkede - tusind tak for hurtig svar! You rock, sirs! 😃 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis