Kælder væg med Ytong

Jeg bor i et ældre hus fra 40’ hus ligge helt op af offentlige grund derfor et det ikke mulig at, grave ud for at isolering eller fugt beskytte kælderen. 

Den side af hus hvor kælderen ligger under jordtræning er altså ikke mulig at grave ud, kælderen har aldrig lugte grim eller virket voldsom fugtig. Den tidligere ejer har dog beklæde vægen med marsonit, som. Jeg nu har taget af, der fandt jeg ikke noget skimmelsvamp eller alvorlig fugt, dog er vægen puds sluppen og vægen er meget ujævn, Nu vil jeg gerne have en brug bare løsning, og Ytong plader virker som den rigtig. 

Men hvordan er det man lime det direkte på vægen men ikke på gulv ?

Vægen bagved skal rettes præcis af ? Hvis den er skæv ?

Har murer med multiplader hvilket er forholdesvis nem, hvordan er det at sætte en væg op med Ytong multipor ? Er det sværre ? 

Andre gode råde ?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du stiller det krav at den nye væg ikke må stå på gulvet ? ? 

Ellers ville jeg da lime den op nedefra, og så en gang imellem bore en plugs ind i ydermuren og sætte en lang skrue eller søm i så det er bundet sammen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis der er plads? Skru en midlertidig lægte ind i væggen hvor ytong pladerne skal starte. Start så med at klæbe op med lægten som “gulv”, så får du en god start. Når første række er tør - fjern lægten igen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har brugt multipor på en væg som var rimelig skæv og med ujævnheder. Pladerne er meget bløde og med en 10 mm tandspartel til mørtlen bag på så går det nemt. Men du skal selvfølgelig reparere større huller, nok alt over 0,5 cm. Bagefter fuldspartles, armerings-net, og fuldspartling igen. Det er ret nemt.

Tak for svarerne 

Rigtig go ide med en lægt til at styre det først/ anden skifte plader

Med andre ord er det bare at bruge riglig med lime så er det ikke nødvendig at rette væggen af ?

Det er ikke mig der syntes det er en go ide at plader ikke skal stå eller limes over på gulvet, men Ytong selv der skrive at de anbefaler at man ikke limer dem på gulvet men på vægen alen, og holder afstand til gulvet. 

Hva er en passende tykkelse ? 

Hva for en tykkelse vil være passende


Der findes et eminent produkt til dette som hedder Skamol+

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Orla Nautrup skrev den 03-01-2019 00:36:07

Der findes et eminent produkt til dette som hedder Skamol+

 De findes vist ikke mere, eller også har de bare skiftet navn til Calsitherm. Calsitherm har jeg også anvendt og de kræver en meget mere lige væg, fordi de er stive og en del større.

Pumbaa skrev den 03-01-2019 00:01:34

Tak for svarerne 

Rigtig go ide med en lægt til at styre det først/ anden skifte plader

Med andre ord er det bare at bruge riglig med lime så er det ikke nødvendig at rette væggen af ?

Det er ikke mig der syntes det er en go ide at plader ikke skal stå eller limes over på gulvet, men Ytong selv der skrive at de anbefaler at man ikke limer dem på gulvet men på vægen alen, og holder afstand til gulvet. 

Hva er en passende tykkelse ? 

Hva for en tykkelse vil være passende


 6 cm er vist den mindste tykkelse, som nok er den man vælger hvis man ikke vil tage for meget plads. Det isolerer rigtig godt. min kældervægge er blevet dejlige lune.

Jeg tror Ytong mener at du skal lægge nogle afstandsklodser på gulvet (dvs bare 2-3 mm), det gjorde jeg i hvert tilfælde.

Du skal bruge den mørtel som hører til produktet.

Multipor et nemt at arbejde med, men blokkene er meget sprøde. Du kan ikke rette dem ret meget op ved at presse dem på plads, når du limer dem op - de knækker nemt.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Hej alle sammen og tak for de gode råde 

Har lige lidt flere spørgsmål, 

Calsitherm se ud til at være stærkere og kan fået i man flere forskellig tykkelser, men det får man godtnok også lov til at betale for, prisen er mega høj, derfor er Ytong nok det jeg vælger. 

Lysning omkring vinduerne er ikke så pæne, hva er bedst lave lysningen  før eller efter vægen er lavet med Ytong multipor ?

jeg Har være ved at måle vægen lidt yderlig op den er voldsom ujævn der er ca 35 mm imellem de høje og dybe steder, vil det ikke være for meget til at lime Ytong pladerne op på ? 

Altså hvis du har 3,5 cm ujævnheder så skal væggen rettes op. Tag et ret bræt, det skal ikke kunne vippe nogle steder, eller have stedet hvor det er længere væk end 0,5 cm. En rå overflade med masser af krater på 0,5 cm er helt fint og er faktisk godt at fæstne mørtel på.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også