Væghængt toilet - afstand fra faldstamme

Hej

Jeg står for at skulle lave nyt toilet i en gammel lejlighed. Vi vil gerne lave væghængt toilet, og i den sammenhæng ville vi gerne flytte toilettet fra den ene ende af en kort væg, til den anden, i alt ca 60 cm. 

Er der nogen der kan fortælle mig hvad hvor stor afstand der kan være fra væghængt toilet til faldstamme/afløb?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan man faktisk ikke sige noget præcist om. Det kommer an på forholdet imellem højde på udløb fra toilet og T stykke på faldstamme. Der skal jo altid være fald, og helst med 45 grader bøjning til sidst. Men er T stykke på faldstamme tæt på gulv højde ¨å er det ikke noget problem med at flytte 60 cm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Beklager de ulækre billeder men har lige overtaget lejligheden og den er virkelig klam
Nå men jeg vil flytte toilettet længere tv over mod håndvasken der skal flyttes
Kan man bygge et væghængttoilet ved håndvasken og fører afløbet ud til højre og over i afløbshullet
Ved godt der sidder en vandmåler men den skal også flyttes
Alt rørføri

/lars 
Annonce
Håndvask afløb og toilet deler faldstamme, ikk ?
Kan man bytte rundt så håndvask afløb bliver til toilet afløb og visa versa ?
Svaret på om du kan bytte om har noget at gøre med dimensioner. Ovre ved ny placering af håndvask / gulvafløb er der ikke problemer. Her skal der laves et gulvafløb med vandlås. Og så kan der fra håndvask komme et tyndere rør skjult i væg og gulv som går ind i siden på gulvafløb over vandlås. Noget mere elegant end det nuværende. 
Det er noget andet ved ny placering af toilet. Her skal man sikre sig at afløbet længere ned eller hos underboen i gulvet er 110 mm. Man kan ikke få høm høm og papir igennem f.eks. 75 mm . Jeg har oplevet det med 80 mm i Sydamerika. Men så må man ikke smide papir igennem toilet. Så selv med høm høm på skal det i skraldespand ved siden af. Det er ikke forenelig med vores kulter.
Er der etage over din kan du måske få en ide om dimension ved at pille loftet ned og kigge der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Havde ikke tænkt på at det nye håndvask afløbshul self skal ha vandlås / “møg” opsamleren bygget og det skal fjernes i det eksisterende håndvask afløb

Forstår ikke helt den forrige besked / svar om flytning af toilet mht 60 cm og T stykke på afl

Hvad skal faldet helst være som minimum ?
Jeg kan ikke helt huske minimum fald men det er langt fra aktuel i dit tilfælde. Udløb fra væghængt toilet er mindst 20 cm oppe så selv med fald på 1 - 2  cm pr. m kommer du 10 - 20 m hen. Så de 60 cm kan sagtens gå.
Du kan godt føre afløb 60 cm til højre og lade det løbe i nuværende toilet tilslutning. Du hugger lidt væk i gulvet så der bliver plads til T med afgrening og 1 x 45 grader bøjning hen imod toilet. Så kan håndvask komme ned oven i T via noget reduktion ned til 40 mm f.eks. Med den løsning skal der vandlås under håndvask
MEN det er sikkert ikke løsningen da du vel stadig skal have et gulvafløb i badeværelset et sted. Så jeg tænker at nuværende toilet tilslutning hugges op, og laves om til gulvafløb med vandlås. Og nuværende gulvafløb hugges op og toilet tilsluttes der HVIS det er 110 mm rør der er over til faldstamme. Når der er vandlås i gulvafløb kan håndvask tilsluttes gulvafløb uden vandlås. 
Så der er nogle ubekendte som du skal have afklaret før din endelige planlægning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kunne man ikk bruge et toi

Montere et 90 graders vinkel rør på toilettet hen mod afløbet til toilettet ?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis