Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, du slukker for pumpen. Husk at tænde igen, når du er færdig :-) 


fase

Ja, husk også at få sat filterindsatsen ind igen, samt god udluftning efter påfyldningen.  

Forhåbentlig kommer der snavs ud, så vi ikke skal ind i overvejelserne om der er fejl på/i varmeveksleren, men det burde du kunne vurderer. Vandet skal komme ud som ved fuld åbning af en vandhane.

Det første vand:

Vandstråle efter lidt tid igennem 25m slangevogn:

Fremløb efter opstart:

Retur efter opstart:

Min vurdering er at flow på sekundærsiden er ok'ish, ud fra strålen, men vekslerens effektivitet er stadig dårlig. Termix oplyste at man burde kunne opnå et effektivitet omkring 95% Min antagelse er at veksleren stadig er groet til og skal renses med noget kemi eller whatnot. Jeg har ladet pumpen stå på default kurven for at se om flow i det mindste er blevet bedre.

Thoughts?

Det var ikke så svært, vel? Din fremløbstemperatur ser ud til at være 15°C højere end før, så lad os se et billede af termometrene på sekundærsiden. Anlægget skal lige "falde til ro". Prøv for øvrigt at åbne for den ventil, der sidder på returen og bestemmer om der skal løbe vand gennem radiatoren. Du skal huske at al returvandet skal gennem radiatoren ved lukket ventil. Det kan spærre mere eller mindre for gennemstrømningen i hele systemet. Vandet i baljen ser ved nærmere eftersyn ikke særlig beskidt ud. Det ser ud som om der ligger et eller andet i vandet.


fase

Retur sekundærsiden på mine dyktermometre er lige over 20 grader. Retur primær er 52 grader.

Det med ventilen forstår jeg ikke. Anlægget er tilbage i drift med samme indstillinger som før øvelsen. Det sorte i vandet bundfældes ret hurtigt. Min kones opvaskebalje var helt ren inden brug.

Og jo, det gik overraskende smertefrit 🙂

Annonce

Ventilen, der er vist på billedet, sørger jo for, at returvandet fra anlægget tvinges gennem radiatoren, som kan virke begrænsende på flowet. Prøv at åbne for den for at se om det ændrer på temperaturerne på sekundærsiden. Du har en afkøling  på ca 25°C på primærsiden. Du har før vist termometre på sekundærsiden. Kan du ikke tage et billede af dem igen. 


fase
S. Fabrin skrev den 05-01-2019 13:34:23

Ventilen, der er vist på billedet, sørger jo for, at returvandet fra anlægget tvinges gennem radiatoren, som kan virke begrænsende på flowet. Prøv at åbne for den for at se om det ændrer på temperaturerne på sekundærsiden. Du har en afkøling  på ca 25°C på primærsiden. 

Har lukket af til begge kølesløjfer:

Du har før vist termometre på sekundærsiden. Kan du ikke tage et billede af dem igen. 

 Er det dette du tænker på? Det sidder på sekundær frem, og viser antageligvis 15 grader for lidt. 

Det er de to termometre, der er vist på billedet nedenunder der er interessante. De kan vise, hvor stor afkølingen er, gerne med ventilen til kølesløjferne åbne. Du har ikke før fortalt, at der er to kølesløjfer. Med lukkede ventiler bliver modstanden i systemet større. Det har indflydelse på gennemstrømningen i centralvarmesystemet. Lad os lige se afkølingen med åbne ventiler. Hvorfor har du i grunden de to kølesløjfer? Der er jo ikke gratis varme med dem. Radiatorer med en termostatventil ville have gjort samme gavn.



fase

Foto "Vandstråle-25 m slangevogn" virker for mig ikke særligt imponerende, det ligner for mig ca 3-5 liter/min.

Såfremt varmeveksleren er standard 20 KW, siger vedhæftet datablad ca 11-12 L/min.

Kan du se hvilke type varmeveksler der sidder i Unitter, evt. ved at tælle antal plader, for derved at kunne fastslå mulige flow.

Umiddelbart oplyser Termix, på deres hjemmeside, ikke reservedels nr. eller lignende.

Såfremt skylningen ikke har givet den ønskede effekt, og du skal til at afmonterer varmeveksleren, for grundigere skylning, med en evt. tvivlsom effekt, bør du måske overveje en udskiftning af veksleren. Internet pris siger, for 20 KW, ca Kr 2250.

Det vi ikke ved er om der f.eks. er en loddefejl eller lignende i/på veksleren, samt afprøver Termix deres Unitter 100 %. Terrmix indrømmer nok heller ikke om de har haft lignende fejl.

Ser lige at Termix har 5 års garanti mod produktionsfejl.

S. Fabrin skrev den 05-01-2019 14:38:45

Det er de to termometre, der er vist på billedet nedenunder der er interessante. De kan vise, hvor stor afkølingen er, gerne med ventilen til kølesløjferne åbne. Du har ikke før fortalt, at der er to kølesløjfer. Med lukkede ventiler bliver modstanden i systemet større. Det har indflydelse på gennemstrømningen i centralvarmesystemet. Lad os lige se afkølingen med åbne ventiler. 

Har påmonteret det andet påspændingstermometer igen, afventer lige at temperaturen stabiliserer.

Hvorfor har du i grunden de to kølesløjfer? Der er jo ikke gratis varme med dem. Radiatorer med en termostatventil ville have gjort samme gavn.

Det er efter min opfattelse netop gratis varme. Jeg har allerede betalt for varmen da jeg hev den igennem veksleren, og så gælder det bare om at få hevet så meget som muligt af den ud på sekundærsiden. Hertil kommer incitamentstarif. 

Den ene kølesløjfe køler alene retur fra gulvvvarme og den sænker den med ca. 10 grader. Den anden sløjfe er nyetableret og køler den samlede retur. Den sænker blot et par grader indtil videre.

 

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis