Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 03-01-2019 22:57:15

Ja, det har du ret i. Jeg burde have set mig bedre for, inden jeg skrev indlægget. Måske skyldes det, at jeg selv ville have lavet gennemskylningen. Så det må blive VVS'eren.

 No worries. Der ser ud som om det godt kan lade sig gøre alligevel:

Min kølesløjfe på retur kan lukkes helt af.

Gammel stophane på fremløb til venstre på billedet.

Så jeg skal egentligt bare finde en slangestuds jeg kan skrue i hullet hvor snavssamleren sidder. Tak for forslaget =)

Når du skylder ud, lad det første vand gå ned i en spand eller lignende, for at se og dokumenterer hvad der kommer ud.

Såfremt der skulle være manglende flow, af den ene eller anden årsag, på primære siden, ville delta temp. på din målte 19 gr være væsentlig lavere/mindre.

Hvornår har du sat pumpen på hastighed III ?

Har der tidligere været en eller anden form for snavs i filteret på centralvarmesiden?

Med den form for filtet burde alle fremmedlegemer over ca 0,5 mm ikke kunne komme ind i varmeveksleren. Normalt er der 2 mm afstand mellem pladerne i selve varmeveksleren.

Når du skyller, er det bedst med bagskyld, vand ud af filterer som også andre har nævnt, samt der skal være "fuld knald" på det vand der kommer ud, ellers er der stadig forstoppelse, men det fornemmer du nok.

GSH skrev den 04-01-2019 09:15:22

Når du skylder ud, lad det første vand gå ned i en spand eller lignende, for at se og dokumenterer hvad der kommer ud.

Såfremt der skulle være manglende flow, af den ene eller anden årsag, på primære siden, ville delta temp. på din målte 19 gr være væsentlig lavere/mindre.

Hvornår har du sat pumpen på hastighed III ?

Det gjorde jeg nok lige efter sommerlukning 2015 eller 2016 første gang. Indtil da havde den kørt på default PPTP 2.

Har der tidligere været en eller anden form for snavs i filteret på centralvarmesiden?

Jeg mener at VVS'eren sagde der ikke var noget særligt.


Med den form for filtet burde alle fremmedlegemer over ca 0,5 mm ikke kunne komme ind i varmeveksleren. Normalt er der 2 mm afstand mellem pladerne i selve varmeveksleren.

Termix sagde at det der kan stoppe veksleren er det sorte vand som også kommer ud når jeg lufter ud. Afstanden oplyste han vist til ~1,3mm for pågældende veksler. Han snakkede også noget om sæbe i forbindelse med skyl.

Når du skyller, er det bedst med bagskyld, vand ud af filterer som også andre har nævnt, samt der skal være "fuld knald" på det vand der kommer ud, ellers er der stadig forstoppelse, men det fornemmer du nok.

Modtaget. Vedrørende skyl, kan I ud fra billedet gætte hvilke dimension slangsstuds jeg skal have for at passe i snavssamleren? =) 1/2 tomme med udvendigt gevind?

Ud fra foto formentlig 3/4" (27 mm udvendig) Efter foto lidt for stort til 1" (33 mm) og for lille til 1/2" (21 mm). Det sorte rør over filteret er det ca ø27mm (3/4" udv) ?

Annonce

Med f.eks. 3/4" filtermodul, er det ikke sikkert at også proppen for filteret også er 3/4". Det kan godt være større gevind, og ikke nødvendigvis Tommegevind. Har forsøgt finde data for gevindet til proppen, men det oplyser fabrikanterne desværre ikke.

Du må nok være forberedt på en form for "hovsaløsning"

Ringede og snakkede med VVS'eren og han sagde jeg jo bare kunne bruge den dims hvori pex-røret til min kølesløjfe er monteret, den røde hane længst til højre på nedenstående billede. Til det skal jeg bare bruge en almindelig 1/2" slangenippel med indvendigt gevind.

Mon ikke det bliver et projekt for næste uge dog, vil nødigt fuck'e op og stå uden varme hele weekenden.

Måske mere enkelt, jeg forklare lige i step.

Tag trykket af centralvarmen. Tag filterindsatsen ud af filteret og sæt proppen på igen.

Luk venstre ventil på din kølesløjfe. Lad ventilen mellem venstre og højre ventil være lukket.

Afmonterer den højre plex slange, evt. en spand under eller monterer en slange hvor plex-slange sad.

Når du så åbner for påfyldnings vandet kommer vandet og forhåbentlig snavs ud i spand eller monteret slange.

Inden du stopper ud skyldingen skal du nok lige åbne den ventil i midten lidt, så evt. snavs, der evt. har samlet sig i T-stykket også kommer med ud.

Vi ser frem til at høre resultatet.

Og når det er samlet igen, tjekker du lige, om der er vand nok på anlægget og fylder  evt. efter. Så er du kørende. Forhåbentlig med fuld varme på. Hele seancen bør kunne udføres på mindre end to timer.


fase

Jeg slukker for anlæg/pumpe inden øvelsen udføres, right?

Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis