Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har også sat returbegrænsning til 46 grader, hvilket er status quo for fjernvarmeværkets incitamentstarif.

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Prøv at sætte returbegrænsningen op for en kort bemærkning. Og din cirkulationspumpe kører som den skal?


fase
S. Fabrin skrev den 02-01-2019 13:00:24

Prøv at sætte returbegrænsningen op for en kort bemærkning. Og din cirkulationspumpe kører som den skal?

 Pumpen kører på fuld knald, eller har jeg radiatorer som ikke får varme. 

Jeg prøver "fjerne" returbegrænsningen i aften og se om det hjælper på fremløbstemp på sekundærsiden.

Mvh.

Torkil

Søren O skrev den 02-01-2019 12:58:04

Du bliver nødt til at få lidt nærmere kendskab til din ECL-styring. Hvis du har smidt din betjeningsvejledning ud, så find betjeningsvejledningen på nettet. Måske skal du have varmekurven flyttet lidt, så du får højere fremløbstemperatur. Normalt er der fjernføler tilkoblet ECL-styringen som måler fremløbstemperaturen til dine radiatorer.

Varmekurven har jeg flyttet fra stock 1.4 til den anbefalede kurve på 1.8 for dårligt isolerede huse (mit er fra 1900). Det gjorde ikke nogen nævneværdig forskel.

Hvad er der ellers der kan være relevant at pille ved, når fremløbstemperatur (80 grader) og komforttemperatur (22 grader) er sat? Jeg har kigget manuel og fejlfindingsforslag igennem.

En fremløbstemperatur fra fjernvarmen på 77o er bare luksus, så der er masser at tage af. Hos os har vi normalt 60-61o, og når der er "meget" koldt har vi 65o, og for ikke at blive straffet skal vi have en afkøling på 25o.

 Det ville jeg også mene. Jeg har set den over 80 grader når det er koldt, men fremløb på sekundærsiden kommer stadig ikke ret meget over 40 grader.

Mvh.

Torkil

Der er noget der tyder på, at gennemstrømningen til radiatorerne er for lav. Hvad det skyldes, er svært at give et entydigt svar på. Var det mit anlæg ville jeg lukke de to ventiler til anlægget og ved selvsyn konstatere, om pumpen nu også virkeligt kørte, som den skal ved at demontere den, og se om impelleren/pumpehjulet sidder fast på akslen, og om pumpen kan køre rundt. Jeg må gå ud fra, at der ikke før har været problemer med at holde varmen i de foregående år. En brugervejledning til ECL 110 regulatoren har jeg indsat på et tidligere indlæg.


fase
S. Fabrin skrev den 02-01-2019 13:34:28

Der er noget der tyder på, at gennemstrømningen til radiatorerne er for lav. Hvad det skyldes, er svært at give et entydigt svar på. Var det mit anlæg ville jeg lukke de to ventiler til anlægget og ved selvsyn konstatere, om pumpen nu også virkeligt kørte, som den skal ved at demontere den, og se om impelleren/pumpehjulet sidder fast på akslen, og om pumpen kan køre rundt. Jeg må gå ud fra, at der ikke før har været problemer med at holde varmen i de foregående år. En brugervejledning til ECL 110 regulatoren har jeg indsat på et tidligere indlæg.

 Jeg har (og har læst) brugervejledningen inden jeg postede, men var løbet tør for muligheder jeg forstod. 

Problemet med at få fremløbstemperaturen op har været der lige siden anlægget blev installeret i 2014, idet jeg aldrig har haft ordenlig varme i køkken/alrum. Jeg har først i år haft energi til at fejlfinde på systemet efter jeg fik skiftet en gammel gulvvarme og alle termostater til Danfoss (Link). Jeg kunne køre med pumpen på kurven for proportionalt tryk 2 de første par år, hvor det kun var den ene radiator det kneb med, men nu er det alt på den indstilling.

Jeg er ikke så fiks til værktøj men er det korrekt opfattet at det er ventiler på primærsiden du omtaler, så hvis jeg får lukket af der kan jeg pille ved pumpen uden at lave for mange ulykker? =)

Mvh.

Torkil


Annonce

Dine temperatur måling på varmeveksleren kunne tyde på at varmeveksleren ikke er monteret som modstrømsveksler. For mig ligner temperaturene som om varmeveksleren er monteret forkert, også i betragtning af at du har haft problemer lige siden den blev monteret.

På diagrammet går fjernvarmen ind i bunden af varmeveksleren og ud i toppen. Returen fra dine radiatorer skal så gå ind i toppen af varmeveksleren, og ud i bunden af varmeveksleren for fremløb til radiatorerne, for at være efter modstrømprincippet. 

Det kan dog være svært at konstaterer, såfremt det er en lukket unit. Har du mulighed for at tage foto af rørforbindelserne, i unitten?

Jeg prøver om jeg kan finde unitten hos Termix.

Oplysningen om at problemet har eksisteret siden du fik installeret anlægget i 2014, får mig til at tænke på om varmeveksleren er tilsluttet forkert enten på primær eller sekundærsiden. Såfremt det er tilfældet, kunne det forklare dit problem med den lave effektivitet af di varmeveksler. Du skal prøve at føle på tilgangen fra fjernvarmen om røret mærket 1 FJF er varmere end 2 FVR. Er det til fældet er det en indikation for at fjernvarmen er tilsluttet korrekt. Dernæst prøver du på samme måde at føle på rør 3 VF og mærke om det er varmere end 4 VR. Er det tilfældet burde varmeveksleren være forbundet rigtigt. Hvis 1 FVF er koldere end 2 FVR, er fjernvarmen forbundet forkert. Hvis 3 VF er koldere end 4 VR, er sekundærsiden forbundet forkert. Hvis du har et termometer at måle med, er det det bedste, ellers må du forlade dig på din fornemmelse.

 


fase
S. Fabrin skrev den 02-01-2019 15:04:39

Oplysningen om at problemet har eksisteret siden du fik installeret anlægget i 2014, får mig til at tænke på om varmeveksleren er tilsluttet forkert enten på primær eller sekundærsiden. Såfremt det er tilfældet, kunne det forklare dit problem med den lave effektivitet af di varmeveksler. Du skal prøve at føle på tilgangen fra fjernvarmen om røret mærket 1 FJF er varmere end 2 FVR. Er det til fældet er det en indikation for at fjernvarmen er tilsluttet korrekt. Dernæst prøver du på samme måde at føle på rør 3 VF og mærke om det er varmere end 4 VR. Er det tilfældet burde varmeveksleren være forbundet rigtigt. Hvis 1 FVF er koldere end 2 FVR, er fjernvarmen forbundet forkert. Hvis 3 VF er koldere end 4 VR, er sekundærsiden forbundet forkert. Hvis du har et termometer at måle med, er det det bedste, ellers må du forlade dig på din fornemmelse.

 


 Det synes (desværre) at være tilsluttet korrekt:

Mvh.

Torkil

GSH skrev den 02-01-2019 14:58:10

Dine temperatur måling på varmeveksleren kunne tyde på at varmeveksleren ikke er monteret som modstrømsveksler. For mig ligner temperaturene som om varmeveksleren er monteret forkert, også i betragtning af at du har haft problemer lige siden den blev monteret.

På diagrammet går fjernvarmen ind i bunden af varmeveksleren og ud i toppen. Returen fra dine radiatorer skal så gå ind i toppen af varmeveksleren, og ud i bunden af varmeveksleren for fremløb til radiatorerne, for at være efter modstrømprincippet. 

Det kan dog være svært at konstaterer, såfremt det er en lukket unit. Har du mulighed for at tage foto af rørforbindelserne, i unitten?

Den synlige veksler er den til forbrugsvand, den til varme er bag pladen øverst til højre, men rørforbindelserne er synlige.

Jeg prøver om jeg kan finde unitten hos Termix.

 https://termix.dk/produkt/termix-vvx-med-tpv/

Mvh.

Torkil

Til højre for slangeforbindelsen sidder der noget, der ligner en snavssamler. Er det den du har fået renset af VVS'eren for ikke så længe siden? Der sidder også en snavssamler på primærsiden (fjernvarmesiden), som også kan være skyld i miseren, har du fået den renset? Jeg har dog et problem med, at der har været fejl på anlægget siden det blev sat op. Det får mig til at tro, at der er fejl i installationen.  Der mangler gennemstrømning i en af siderne i systemet. Kan du ikke tage et billede af din måler, så det måske er muligt at give dig en anvisning på at taste dig til visning af det aktuelle flow.

Jeg har lige set nærmere på billedet, der viser til- og returtemperatur på fjernvarmen. Det ser ud til at ventilerne ikke er helt åbne. For at være helt sikker prøv så at se om de er helt åbne. Det er normalt en markering, som viser om ventilen er åben eller lukket.


fase
Der er yderligere 78 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis