170-180mm hul i mursten

Hej


Jeg skal ha smidt et par Duka one Pro 50 i min kælder og skal i den forbindelse ha lavet huller i murstensmuren. 

Kan se man kan leje et 180mm diamantbor i Johannes fogh til ca 400kr

Kan man bruge håndholdt bor til den størrelse eller er det bedre med et fx 12mm bor at bore i en cirkel og så mejsle det ud ? 


3 mulighed en prof diamantborer laver de 3 huller til 3250kr?




p /p
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil ikke mene det er muligt at hånd holde et bor i den diameter.
Hvis du bare kæntrer en lille smule med boret når du er et stykke inde, så får du en snurretur, når boret kiler sig fast   

Men er det kun få huller, ville jeg da bruge metoden med at bore en række feks 8-10 mm huller i en cirkel og så banke resten ud med hammer og mejsel, det tager jo ikke alverden af tid.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det skulle være muligt at gøre det stille og roligt med en borehammer. Bare husk at bore opad, hvis du borer udefra, så evt. kondensvand løber ud af.

Picarro skrev den 30-12-2018 18:30:38

Det skulle være muligt at gøre det stille og roligt med en borehammer. Bare husk at bore opad, hvis du borer udefra, så evt. kondensvand løber ud af.

 diameteren på rør er 160mm så ca 170-180mm hul burde være nok til man kan tilte røret nedad ca de 3mm de anbefaler (ud mod terræn) så burde bare kunne bore lige på. Men vil helst ikke brække nogle knogler, omvendt ser det nemt ud på youtube   


p /p

er der ikke risiko for at bore skævt så? mener man borer igennem mursten og rammer så hulmuren og så skal igennem næste lag mursten, men man kan jo komme til at ændre vinklen lidt efter man er igennem til hulmuren ? eller 


p /p

Alternativ er og leje en boremaskine til formålet med stativ til og bolte i væggen - som de professionelle gør.

jannikmariager skrev den 30-12-2018 19:08:01

er der ikke risiko for at bore skævt så? mener man borer igennem mursten og rammer så hulmuren og så skal igennem næste lag mursten, men man kan jo komme til at ændre vinklen lidt efter man er igennem til hulmuren ? eller 

Du starter med at bore et hul i centrum hele vejen i gennem, så klokken 12-3-6-9, og derefter fylder du ud med resten af hullerne i cirklen. Så tager du mejslen og hugger "lagkagestykker" ud mod centrum.  
Da der er en meget stor dækplade (kæmpestor efter min mening) på både yder og inderside af væggen, kan du jo nærmest slå hullet med en mukkert og stadig få et pænt resultat    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange huller rundt. Eventuelt kombiner med en vinkelsliber med diamantklinge, så er det slet ikke så slemt. Pas på med at banke for meget med mejsel, du KAN risikere at banke stenene løse. 

Det var sådan jeg gjorde da jeg satte vores Duka one pro 50 op 

Lej da en diamant kernebor, det koster nærmest ingenting og tager ingen tid. Du behøver ikke bolte den fast. Du holder den bare og lader den arbejde sig stille og roligt igennem med lave omdrejninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis