Dampspærre på ydervæg?

Halløj


Først og fremmest tak for et fantastisk forum! Jeg har mange gange fundet svar på mine spørgsmål herinde, men står med en problematik, hvor jeg ikke syntes jeg kan finde et svar, så håber I kan hjælpe J

Jeg er i gang med at renovere den ene halvdel af vores hus, som er bygget i 70’erne, alle indvendige vægge og loft er pillet ned, og der er blevet støbt nyt gulv med gulvvarme.

Ydervæggene er hul murret, med mursten i både for og bagvæg, og med rockwool i hulrummet, væggen slår nogle ”knæk” hist og pist, hvilket nok har givet mening i den daværende rumfordeling, men jeg vil gerne have ”lige” vægge over det hele, og vil derfor få væggene i niveau ved hjælp at forskalling og gipsplader (det syntes jeg er nemmere end at skulle i gang med mursten og puds J)

Problematikken opstår omkring dampspærre, jeg har pillet den gamle alu-dampspærre ned i loft og opsat en ny efter alle kunsten regler, men hvad med væggene, inden jeg sætter forskalling og gips op på dem?
Hvad jeg har kunnet se, så ligger der ikke nogen gammel dampspærre i hulrummet, så der skal vel sættes en ny op på murstensvæggen inden gipsen – har spurgt div. Håndværkere der alligevel har været i huset, men syntes ikke jeg får noget ordentligt svar, får mest svar der minder om ”Der er jo ikke nogen dampspærre i forvejen, så det behøver du ikke”    

Hvad tænker I?

Jeg har ikke umiddelbart nogle planer om at efterisolere, under gipsen, da væggen i og for sig er varm nok, så den plads vil jeg gerne sparre, ligesom at der ikke alle steder er plads til det (for at ”udjævningen” at knækkene ikke skal fylde for meget)

Bonus spørgsmål: Hvis der skal dampspærre op, hvordan klarer jeg så denne omkring vinduerne, skal den helt ind i vindues ”hullet” og så tæt op af karmen som muligt – påtænker at sætte gips op indvendigt i vindueshullet, så dampspærre kan godt blive dækket af denne.

Mangler I oplysninger for at kunne hjælpe, så sig endelig til, ellers på forhånd 1000 tak for hjælpen!

Mvh

Jakob





4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har indervægge af mursten, og ikke isolerer indvendigt, skal du ikke have dampspærre. Din murede væg er dampspærrende i sig selv.


Elektronikteknikeren

Enig ingen dampspærre hvis du ikke isolerer. 

Hvis du laver gips vægge hele vejen, så er det ok. Men hvis det bliver en blanding af gips vægge og pudsede vægge så får du problemer med revnedannelse hvor det går sammen. Det er altid bedst at fortsætte i samme materiale. 

Hvor store er dine "knæk" Det tyder på at de er små. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for svaret, rart at få endnu en bekræftelse på at jeg ikke skal bruge dampspærre på væggen!

Der er 2 knæk i en murstens bredde, og havde tænkt mig at forskalle ud, så det blev en lang lige væg, hvor jeg kan komme gips på hele vejen, altså det samme materiale hele vejen, det ser også pænere ud

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis