Opbevaring plads på loft - fritrumsspær

Jeg har fået fritrumsspær over garagen. Jeg skal have lavet noget opbevaring plads til ting.

Tænker at benytte:

  • Fyr Forskalling (Udskud) 25 x 100 mm
    https://www.stark.dk/fyr-forskalling-udskud-25-x-100-mm-3000-mm?id=1300-02510000300

Har så nogle spg til hvor mange skruer skal man have i er det to ved hvert brædde ved hvert spær?
Hvordan skal bræddet vende? smilet opad eller nedad?

Skruer når det på loft så det jo "indenfor" men det bliver jo kold deroppe også? skal man så benytte udendørs skruer? rustfri?

Hvilken størrelse skrue skal man benytte og hvilken vil i anbefale? kigger lidt på terasse skrue i noget 4-4.5 tykkelse og 55-60mm længde? er jeg helt forkert på den?

Montere brædderne med 5 mm mellem rum.

pft tak,

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Forskallinger bærer ikke ret meget vandret med 100 cm mellem skruerne. Så skal du ihvertfald have 2 lag.

Det stærkeste er at udlægge taglægter på tværs af spær med 60 cm mellemrum. Herpå kan du enten montere høvlet forskalling eller tagfiner. Terrasseskruer er meget OK, jeg bruger dem selv allevegne og de er billige hos Onkel Harald eller JemogFix. Men hvis du har en kompressor, kan du stifte dem med 40 mm rustfri. Det er hurtigere og nemmest. Der skal to skruer i hverforankring, men de behøver kun at være 42 mm.


 

Hvis det kun er til opbevaring ville jeg lave det i 32 mm pløjede brædder  og en gang bro i midten 2x4. Af økonomiske hensyn ville jeg lave et brædt i mellemrum. Og så skrue det med en 60mm  skrue og 2 skruer i samlingerne. En 80 skrue i gang broen


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kan også overveje at anvene et lidt tykkere terassebrædt, så får du mere styrke i dit gulv, eller lægge en mellembjælke ind mellem dine tagspær.



MVH Njord

Må lige se når huset står klar kan være isolering dækker spærrerne så kan jeg lægge lægter på langs. Nu hvor der ikke er sol er det så ikke lige meget hvordan brædderne ligger. Årene buer ud eller ind mod gulv. Er 55mm skruer ikke fint til 25mm brædder. Det let opbevaring så tænker ikke det skal være så tykke brædder. Ikke målt afstand mellem spær men er det normalt 1mtr på huse? 

Spærafstand er normalt omkring 1 meter. så passer det til isoleringsmåtter på 0,95 m 

Du kan godt vælge de tyndere forskallingsbrædder, men så skal du skrue et bræt på tværs under imellem hvert spær. Det gør at de hjælper hinanden, så det enkelte bræt ikke fjedrer ned når du går på det.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Vil det giver noget at lave brædderne forskudt? eller skal jeg bare køre dem som de første på billedet?
Ved samlingerne ligger brættet delt på 45 så brædderne ligger på 22,5mm så skruer jeg 2skruer ned i hvert hjørne bare 13mm fra kanten af bræddet så? hvordan undergår jeg det flækker? skal jeg forbore?

Jeg bliver "irriteret" hvergang jeg kravler rundt på en gangbro af høvlet (20 x 95) forskalling og har lige købt "gammeldaws" ru forskalling til min nye gangbro.

Den høvlede forskalling fjedrer for meget efter min smag, men i dit tilfælde ville jeg ofre en høvlet og pløjet bræddeløsning, og så falder tingene heller ikke ned imellem brædderne.

Alternativt ville det være en god løsning med en krydsfiner med fjer og not, men der passer nok ikke så godt med din spærafstand (men brug evt. fraskæret til hylder/reoler  ).

Always, du behøver ikke lade to bræddeender deles om et spær. Hver gang du skal “splejse” skruer du et stykke regal på siden af spæret og lader næste brædts ende hvile herpå. Der var een der foreslog terrassebrædder. Jeg tror det er en god løsning. Du får nogen ordentlige længder uden samlinger, tyk materiale, trykket træ og prisbilligt materiale. 28x125 koster ca 10 kr lb/meter


 

Krydsfiner vil være fint men jeg skal have det gennem loftlem på 50x70 så tror det begrænser lidt der. Tænker i brædder af længde af 3-3,6 mtr da det skal op af lemmen og så lige drejes ind må lige teste hvad længde der muligt.

De brædder jeg tiltænker at bruge er RU 25x100 ikke høvlet for tykkelse og styrke.

hvis man nu vil benytte høvlet brædder så skal afstand mellem spær være mindre hvilken tykkelse T1 taglægte skal man så skal man så have? så kan man jo lave kortere afstand mellem skruerne men så skal reglar bære vægten? 60cm? pris mæssigt vil det så være billigere kontra tykkere brædder?

hvor handler i træ henne?

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis