Brændeovn hyler (trækker falsk luft)

Hej allesammen

Jeg har det problem at min brændeovn er begyndt at hyle, det bliver værre når skorstenen bliver varm, og hvis det blæser udenfor ( kommer mere træk i skorstenen ).

Det bliver også værre når jeg lukker helt ned for luften, når jeg går i seng (kun glødelag tilbage).

Det drejer sig om en HWAM MONÉT med vandtank fra 2007, jeg har prøvet at tage skamol pladerne ud og støvsuge den helt ren, for at se om der er kommet en revne/defekt svejsning som lyden kan komme fra, men jeg kan ikke se noget der er defekt.

Jeg håber at i har nogle svar/forslag til hvad fejlen kan være, da jeg er ved at blive vanvittig af at høre på den, og omvendt er jeg også så glad for den at det ville være dumt at udskifte den hvis der kun er en mindre ting galt som jeg selv kan udbedre.

Ps. Jeg har prøvet at kontakte HWAM i håb om de havde en teknisk afdeling der kunne rådgive mig, men der nåede jeg kun til en arrogant kontordame som talte til mig som om jeg var mindrebegavet, så der var ikke nogen hjælp at hente.



kimreiersen
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have lokaliseret utætheden. Jeg kender ikke din brændeovns-model, men generelt er der vel nogle "oplagte" muligheder:

  • Pakning/"snor" omkring låge. Hvad sker der med lyden når du åbner lågen?
  • Luftindtag. Hvis lyder gradvist ændrer sig når du åbner/lukker synes jeg det virker oplagt at koncentrere din søgen heromkring. Kan spjældet tages ud?
  • Røgafgang/skorsten


Mekanisk støj fra f.eks. bilmotor kan man ofte lokalisere ved hjælp af en skruetrækker man holder på motoren og lægger øret til håndtags-enden. Man kan høre om man nærmer sig årsagen til støj, når man flytter rundt med skruetrækkeren. Måske du kan bruge samme princip i din søgen efter hylelyden.

Hej så har jeg fundet fejlen, det var simpelthen ruden

der havde arbejdet/flyttet sig til den ene side.

Der var en meget tynd sprække langs den ene lodrette

side af glasset (man kunne lige præcis stikke et stykke

papir igennem).

Tak for hjælpen, og jeg håber at der er nogen der gøre

brug af ovenstående hvis de kommer ud for noget lign.

Mvh. Kim


kimreiersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis