Mug ved lysning

Hej LDS'ere,

Vi har et parcelhus fra 1972, vi har haft det i godt 2 år nu.

Der er i nogle af værelserne begyndt at komme sorte mug lignende pletter øverst i hjørnerne ved lysningerne. Det har i et af værelserne været der lidt fra vi flyttede ind, men har bare tørret det væk, og ikke tænkt nærmere over det. Det er værst i vinter halvåret.

Jeg syntes dog at det er noget værre i år end det var sidste år, i nogle af værelserne.

Har i noget bud på hvad det kan skyldes, hvordan jeg evt. finder ud af hvad det opstår af og om jeg bør være nervøs (Hvilket jeg nok er lidt nu).

Jeg har vedhæftet billede fra det værelse hvor det er værst.
Værelset er et børneværelse, hvor vinduet er 4-5 år gammelt. Lysninger er umiddelbart ikke fornyet ved udskiftning af vindue.

Vi har endnu ikke få renoveret ret meget, så meget af huset står som da det blev opført.

På forhånd tak

/Kent


 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skyldes formentlig at der i lysningen er en kraftig kuldebro, dvs. en sammenmuring af for og bagvæg, hvor kulden let kan trække varmen ud af hjørnet. Her vil fugt fra luften så kondensere, som det sker på en kold øl om sommeren.

Løsningen kan derfor være at skrue op for varmen samt ventilationen i området, samt generelt lufte grundigt ud morgen og aften.

 Nogle gange kan det dog være nødvendigt at isolere sig ud af det, hvis hjørnet er meget koldt.

Hvis gardiner spærre for ventilation i hjørnet, kan dette være med til at holde området koldt også.


Elektronikteknikeren

Der ikke det mindste tvivl om hvad det skyldes. Det er naturligvis fugt på det sted. 

Det kommer delvis af byggefejl og så manglende udluftning. 

Når man bygger så skal man undgå kuldebroer. På den tid hvor huset er fra var det almindelig byggeskik at holde yder og indermur varme/kulde adskilt med en 10 mm flamingo plade. Vi købte nyt hus i 1973 hvor dette var glemt. Ret hurtigt kom der lignende plamager langs vinduer bag gardiner. Min løsning dengang var at tage alle vinduer ud, og save fri så der blev plads til flamingo.

Men når det tilsyneladende er ved en plade inddækning, så tror jeg der er manglende isolering ved vindues isætning. Så vil der komme fugt på stedet, og det skal tørres ud. 

Det kan til en vis grad holdes væk med mere udluftning. Nu ved jeg ikke hvor meget og hvordan i udlufter. Er der ikke udsugning så skal man mindst udlufte 3 gange daglig og i denne måned med julelys ( sodpartikler ) endnu mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis