Optimal liter/time fjernvarme?

Hej. Jeg er for nyligt blevet tilsluttet fjernvarmenettet, og kan se jeg ligger på omkring 125l/time i flow, er det indenfor normalen? Jeg er ved at renovere huset totalt så har ikke rumfølere monteret endnu, så det kører bare konstant(gulvvarme) på ca 1,7 på termostaten på shunten. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

125 liter/time fortæller ikke ret meget. Alt afhængig af husstørrelse og isolering kan det variere rigtig meget. Dit energiforbrug Kwh / Mwh fortæller langt mere. En anden vigtig parameter er din afkøling. Mange fjernvarmeselskaber hæver prisen ved dårlig afkøling.


Søren O

Hvis du har en afkøling (differens temperatur) på 47 grader, så er dit flow efter dit behov.

Er din retur derimod 47 grader, så har du for ringe afkøling, når du køre kun med gulvvarme


 

Det er afkøling går ud fra første tal er fremløb, dernæst retur og til slut differencen på en kanstrup måler.

Hvad siger din Kamstrup så til dit forbrug? Den kan helt sikkert også vise hvad dit forbrug i Kwh eller Mwh er "her og nu". Et helt løst gæt vil være 2 Kwh (2 kwh pr. time).


Søren O
Annonce

Aktuelle forbrug vil så være:

Q=energi forbrug=masse/sekund*enthalphi*differens temperatur

Q=125/3600*4,19*47=6,8kW


 

Uha, her begynder jeg at være på dybt vand.

Prøv da lige at kigge på din måler - den skulle gerne vise det faktiske forbrug. Jeg vil gætte på at du også kan få den til at vise dit forbrug måned for måned. Du kan sikker også finde en betjeningsvejledning til måleren på nettet.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis