Kabel i stålrør

Hej alle sammen.

Jeg er elektriker lærling, og idag fortalte min chef mig, at min opsætning af kabel i stålrøri et skur, var dårligt håndværk.

Han mente at afstanden starten af røret og til jorden, var for stor. Kablet skal bruges, som et CEE stik til en elbil. Det skal være i 160 cm ifl. Lovgivningen.

Jeg blev lidt pist, fordi jeg mener afstanden er så lille, at det ingen betydning har, og jeg syntes, at han er efter mig, og går i alt for små sko.

De andre håndværkere kunne hellere ikke se, hvordan det skulle laves anderledes.

Ville høre, om der er nogen, som har forstand på lige netop denne lovgivning, da jeg håber, at jeg kan give ham lidt igen imorgen, da jeg ikke tror på, at jeg har brudt nogle regler.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Han mente at afstanden starten af røret og til jorden, var for stor. 

Jeg blev lidt pist, fordi jeg mener afstanden er så lille, at det ingen betydning har, og jeg syntes, at han er efter mig, og går i alt for små sko.

Din mesters sko har den rette størrelse. Det er dig, der ikke følger reglerne. Røret skal ned i jorden, mindst til underkant af fliserne. Jeg kunne finde på at lade røret begynde 25 cm. nede i jorden. Røret skal virke som mekanisk beskyttelse at kablet. De 25 cm. begrunder jeg med, at kablet skal mindst 30 cm. ned i jorden. I øvrigt kunne du godt have sparet lidt på bøjlerne. Hver tredje havde været nok, når det er rør der skal gøres fast. Havde det været mig, du havde været lærling hos, havde du fået lov til at lave det om.


fase

Kommer kablet ikke nede fra jorden, eller hvad viser dit billede?


fase

jeg vil støtte op om Fabrin og din mester , kablet skal mekanisk beskyttes.

f.eks kunne skjoldet fra en plæneklipper  eller en sækkevogn som stod til opbevaring slide hul på kablet. Og håber da kablet er gravet længere ned end på billedet

Udover det med at røret skal ned under fliserne,for at sikre mod gnaver angreb og andet mekanisk slid, vil jeg spørge hvorfor du har valgt at lægge røret/kablet et stykke fra væg i stedet for at lægge det ind i hjørnet mellem de 2 vægge?
En god tommelfinger regel siger at kabler/rør skal helst følge bygningsdele...
Du har afskåret kunden fra at udnytte hele væggen til feks sætte et par hylder op   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Du kan være glad for at du ikke har været lærling under mig , det er utroligt dårligt arbejde , som skal laves om .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hold lige op og stop. Det er på flere måder pænt arbejde. Men det er netop ved gulvet at reglerne siger noget om beskyttelse. Kablet skal beskyttes et eller andet sted nede fra jorden og MINDST 50 mm op. Det er for at beskytte imod skovle, koste o.lign.

Så det rør du har brugt er kun til pynt, altså for at det ser lige ud. Havde du ladet det begynde 20 - 25  cm under jorden, - brugt 2-3 bøjler på det, og fastgjort kablet på det sidste stykke med bøjler pr. 25 cm så havde det været ok. 

Men det " nøgne " kabel nede ved gulvet er ikke efter regler eller normalt standard, så det er der din mesters sko der passer. Og han er ikke efter dig, men vil gerne have kvalitet i dit arbejde. Og det er prisværdig. Så på mandag ( hvis mester giver lov) så kører du ud med en spade og får rør og kabel  ved fliser lidt længere ned. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis