Kabel i stålrør

Hej alle sammen.

Jeg er elektriker lærling, og idag fortalte min chef mig, at min opsætning af kabel i stålrøri et skur, var dårligt håndværk.

Han mente at afstanden starten af røret og til jorden, var for stor. Kablet skal bruges, som et CEE stik til en elbil. Det skal være i 160 cm ifl. Lovgivningen.

Jeg blev lidt pist, fordi jeg mener afstanden er så lille, at det ingen betydning har, og jeg syntes, at han er efter mig, og går i alt for små sko.

De andre håndværkere kunne hellere ikke se, hvordan det skulle laves anderledes.

Ville høre, om der er nogen, som har forstand på lige netop denne lovgivning, da jeg håber, at jeg kan give ham lidt igen imorgen, da jeg ikke tror på, at jeg har brudt nogle regler.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Han mente at afstanden starten af røret og til jorden, var for stor. 

Jeg blev lidt pist, fordi jeg mener afstanden er så lille, at det ingen betydning har, og jeg syntes, at han er efter mig, og går i alt for små sko.

Din mesters sko har den rette størrelse. Det er dig, der ikke følger reglerne. Røret skal ned i jorden, mindst til underkant af fliserne. Jeg kunne finde på at lade røret begynde 25 cm. nede i jorden. Røret skal virke som mekanisk beskyttelse at kablet. De 25 cm. begrunder jeg med, at kablet skal mindst 30 cm. ned i jorden. I øvrigt kunne du godt have sparet lidt på bøjlerne. Hver tredje havde været nok, når det er rør der skal gøres fast. Havde det været mig, du havde været lærling hos, havde du fået lov til at lave det om.


fase

Kommer kablet ikke nede fra jorden, eller hvad viser dit billede?


fase

jeg vil støtte op om Fabrin og din mester , kablet skal mekanisk beskyttes.

f.eks kunne skjoldet fra en plæneklipper  eller en sækkevogn som stod til opbevaring slide hul på kablet. Og håber da kablet er gravet længere ned end på billedet