Decra tag på murermester-stil

Hej!

Jeg skal lægge et nyt tag på et hus fra '29.
Jeg synes egentlig tegl er noget bras - det er alt for dyrt og alt for bøvlet at lægge.

Derfor overvejer jeg seriøst at lægge et decra tag.
Jeg ved godt at for nogen er det ren religion at sådan et hus bare SKAL have et tegl tag.

Decras egne udstillings-blade har dog ikke rigtig eksempler at rødt tegl-look på et gammelt hus.
Der er kun sort-glaseret look og røde sten på 60'er huse med lav hældning.

Er der nogen af jer herinde, der har et decra tag liggende på et hus med høj hældning - eller kender til et hus, der har det liggende, som jeg kan køre forbi :D (Så må det gerne ligge et sted i mellem Odense og Esbjerg, hvor jeg tit pendler.

// Magnus

Hej! Jeg skal lægge et nyt tag på et hus fra... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Magnusklo

Vil blot give min mening, og så kan du bruge den hvis du lyster.


Som et par andre har kommenteret, så er jeg næsten sikker på det vil have en negativ indvirkning på prisen den dag du skal sælge.. et tegltag er lidt dyrere ja, men det er det eneste rigtige til sådan et hus. Beklager men det kan der ikke være to meninger om. Hvis du engang skal sælge vil du skræmme en del købere væk.

Murermester-stilen er speciel, og man bør have respekt for de oprindelige arkitektoniske tanker - til gengæld får du et fantastisk smukt hus. Ærgrer mig hver gang jeg ser nogen have lagt betonsten (som der var på mit hus fra 1925) eller sågar bliktag på en murermestervilla


Jeg har selv været samme proces igennem, og valgte at gå hele vejen og få lavet murede rygninger, selvom det var halvdyrt, men har ikke fortrudt en eneste gang. 

Summa summarum, så vil du ikke fortryde at ofre det ekstra på et tegltag..


Blot min mening 😊

hej magnus - beklager mit (og de andres svar), du spørger til billeder og få straks en masse velmenende råd om hvorfor du ikke skal gøre som du har planer om....

anyway hvis du stadig savner billeder så vil det hjælpe hvis du skev hvilken hældning dit tag har - høj hældning er relativt 🙃

og ellers held og lykke med projektet uanset valg af materialer


ev elmand skrev den 18-12-2018 23:36:36

det er jo fint at tale om levetid på 10 - 15 år for eternittag. Og en har haft decra tag i 18 år og regner med at det holder mindst lige så længe endnu. Men tegltag holder jo i 80 - 100 år forudsat at man bruger det korrekte undertag.

Undertaget er lige netop min store betænkelighed - Jeg har simpelthen hørt alt for meget bøvl med banevare-undertagene, til at jeg tør sætte min lid til det. Og det ville godt nok være træls at skulle til at fikse sådan noget bagefter.
Hvilke undertag kan man stole på ?

Jeg er fuldstændig med på at huset er mindre værd med et nyt decra end med et nyt tegltag, men huset går ikke ned fra sin nuværende pris ved et nyt decra. Det eksisterende er helt færdigt og prisen er derfor også derefter. I mit hovede ser regnestykket således ud: Et nyt tegltag koster 150.000,- og prisen på huset vil - måske - stige med 75.000 tab: 75.000.  

Hvis jeg selv kan lægge et decra for 90.000,- (et højt skud fra hoften) og huset stiger bare 30.000, så skal jeg både have mindre op af lommen og tabet er mindre.

Og så kan det jo være at folk er mindre skræmt af ståltaget om et par år, men det er naturligvis kun, hvis jeg tager den helt store optimist-hat på at jeg tænker sådan

Jeg ejer ikke huset endnu, så jeg kender ikke lige den præcise hældning, men den er nok et par grader mere end 45.

Er der virkelig ingen, der har billeder af sådan noget eller kender til huse med det ?

Hej Magnus


Tror faktisk der ligger en murermestervilla nede ad nabogaden med det.. kan tage et billede i weekenden og sende til dig (er først hjemme efter det er mørkt, både i dag og i morgen)

Men kan tage et billede lørdag hvis det er..


Dit regnestykke kan måske være rigtigt nok, men vil alligevel våge den påstand at “målgruppen” til sådan et hus mindskes betragteligt.. men igen det er jo bare min påstand. Ikke sikkert den passer


Er der halvvalm på huset du kigger på? For det er faktisk det der ser værst ud, på den der ligger nede ad vejen, det er rygningerne ned ad valmen.. men tager som sagt lige et billede og smider op på lørdag

Hvis du vil lægge et tegltag er der efter min mening kun en undertagsløsning der er perfekt, nemlig tagbrædder med tagpap.

Alternativet kunne være Huntonit.

Kvalitetsmæssigt er Decra taget rigtigt godt, hvis det bliver monteret rigtigt, og der ligger da også et 45 graders tag på hovedgaden i den lille "flække" som jeg bor i nærheden af, og dette tag er lagt i 1973-1975 og jeg har ikke hørt om nogen problemer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis