Decra tag på murermester-stil

Hej!

Jeg skal lægge et nyt tag på et hus fra '29.
Jeg synes egentlig tegl er noget bras - det er alt for dyrt og alt for bøvlet at lægge.

Derfor overvejer jeg seriøst at lægge et decra tag.
Jeg ved godt at for nogen er det ren religion at sådan et hus bare SKAL have et tegl tag.

Decras egne udstillings-blade har dog ikke rigtig eksempler at rødt tegl-look på et gammelt hus.
Der er kun sort-glaseret look og røde sten på 60'er huse med lav hældning.

Er der nogen af jer herinde, der har et decra tag liggende på et hus med høj hældning - eller kender til et hus, der har det liggende, som jeg kan køre forbi :D (Så må det gerne ligge et sted i mellem Odense og Esbjerg, hvor jeg tit pendler.

// Magnus

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

https://www.google.dk/maps/place/Rypevej+26,+8700+Horsens/@55.8499304,9.8392512,3a,75y,246.75h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOz-lm49oXtF-1N99RRTxBQ!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x464c62fc98efaadb:0x845b08f2ce7b9e40!8m2!3d55.8497939!4d9.8390046



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Et decratag kan ødelægge hver en stil ;-) 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 17-12-2018 16:57:59

Et decratag kan ødelægge hver en stil ;-) 

 vel kun overgået af eternitplader   


Vi prøver igen, i morgen --

Du har det samme bøvl med bliktag, du skal stadig have undertaget. Det er kun engang det skal ligges. Du skal trods alt se på det hver dag. Og jeg er sikker på at en evt salgspris/vuderingspris bliver lavere med blik. Hvis du vil ha mindre døje lige nu, så vælg da eternit. Hellere skifte et eternittag hver 10-15 år, end at se på et bliktag. 

Annonce

jeg lagde decra for 18 år siden på sommerhuset, og det ser stadig ud som nyt. det holder i hverfald 18 år mere.

holdbarhedden er derfor i orden ! 

det er 100% tæt, knirker ikke, regn/sol larmer ikke og hvad jeg ellers har hørt af fordomme - disse stammer fra de tynde blik plader man ser på land ejendomme som er noget HELT andet.

i øvrigt lat med 35 grades hældning.

jeg har absolut ingen betænklighedder ved produktet.

med hensyn til estetik er det jo en smagssag, jeg har set mange tegltage som heller ikke var kønne (frostsprængninger, mos m.m.) ....lige så har jeg set mange huse/tag konstruktioner som bare ikke var udført pænt uanset belægning - f.eks. forhold mellem murhøjde og tagudhæng synts jeg kan ødelægge et hvilket som helst hus

hvis du vælger decra skal du være opmærksom på at lægte afstand skal være præsis. jeg brugte en lægte på 60 cm, og på tværs af denne sad 2 mindre lægte stykker med rette afstand.

alle lægter blev derfor skruet fast med samme afstand og det fungerede perfekt.

jeg giver de andre ret i at en evt gensalgspris måske er lidt lavere (pga fordomme)  - men tvivler på at et hus med gammelt utæt tag har højere pris end et med nyt tæt decra.

Decra kræver ikke undertag, har det på min carport uden undertag, det er 100% tæt også for fygesne, og så kondensdrypper det heller ikke.

"Sakset fra Decra vejledningen.tagfladen
decra kan anvendes på nye og eksisterende tage med en taghældning på min. 12º (20 cm pr. m) uden undertag.."


Billede af min carport, måske grimt, men eternit synes jeg er grimmere, og så holder det ikke.


Vi prøver igen, i morgen --

det er jo fint at tale om levetid på 10 - 15 år for eternittag. Og en har haft decra tag i 18 år og regner med at det holder mindst lige så længe endnu. Men tegltag holder jo i 80 - 100 år forudsat at man bruger det korrekte undertag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Decra er da et udmærket materiale, og man må heldigvis gøre som man har lyst til, men at kalde æstetik for “religion” og “fordomme” er godt nok lige i overkanten.

Hvis jeg havde en klassisk Ferrari fra 1929 og stylede den med udstyr fra T.Hansen, tror jeg, det ville få indflydelse på salgsprisen.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Det ender med at manden også sætter plastvindueri med hele ruder. Hold stilen og hav respekt!


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis